Un studiu al BitDefender dezvaluie ca in jur de 7% dintre reclamele afisate pe site-urile web redirectioneaza utilizatorii catre pagini care contin virusi sau transmit mesaje spam sau mesaje de tip phishing. Cercetarea a fost realizata pe 70 de mii de bannere ale unor reclame care sunt afisate pe mai multe de 150.000 de site-uri.
Reclamele au fost selectate conform celor mai frecvente cautari in motoarele de browsing: filme gratis, muzica gratis, jocuri, torente, download gratis, slabeste acum sau castiga bani stand acasa.
Cele mai des intalnite reclame cu probleme sunt cele care prezinta idei de afaceri, acoperind 20,73% din paginile semnalate ca fiind periculoase. Acestea se refera la site-uri care prezinta afaceri fictive, create pentru a promova oferte de produse care nu exista, sau care in realitate au preturi mult mai mari.
Un alt grup de reclame au fost identificate pe site-uri cunoscute, care ofera incredere. Aceste reclame ofera informatii despre calculator sau despre programele instalate, precum si despre datele de navigare, cum sunt plugin-uri false de SEO sau convertoare video. Acestea reprezinta 20% din totalul reclamelor suspecte.
A treia categorie ca frecventa – in jur de 12% dintre reclamele vizate – sunt pentru casino-uri online. Urmeaza apoi reclamele la produse si servicii medicale, tot cu un procentaj de 12%, in timp ce pentru site-urile pornografice proportia a fost de 5%.
Specialistii de la BitDefender se asteapta ca in 2014 numarul reclamelor care pun in pericol siguranta calculatoarelor, dar si a informatiilor personale ale utilizatorilor sa creasca si le recomanda internautilor sa fie atenti la reclamele pe care le acceseaza.
Un incident recent si important ca impact s-a desfasurat la inceputul acestui an, cand toti vizitatorii Yahoo! au fost infectati prin simpla accesare a portalului din cauza unei astfel de reclame. Bannerul ducea la un exploit de Java ce slabea sistemul, astfel utilizatorul putea fi infectat cu virusi precum Zeus sau Dorkbot.
Un alt exemplu de malware regasit pe un site extrem de popular este o reclama care se regasea in 2009 pe portalul New York Times.
Aceste statistici arata ca publicitatea este una dintre cele mai periculoase amenintari, mai ales ca se poate regasi si pe site-uri extrem de populare care prezinta un grad ridicat de incredere. Iar ceea ce este cel mai periculos lucru este faptul ca unele bannere pot infesta calculatorul cu virusi si fara a fi accesate printr-un click.