Tesla Semi – primul camion electric

Pe piața camioanelor s-ar putea să apară un nou lider, și anume Tesla. Compania va lansa primul camion electric din lume, care este de-a dreptul impresionant. Elon Musk a prezentat acest camion drept un vehicul capabil să parcurgă 800 de kilometri după o singură încărcare, să transporte 36 de tone de marfă și să atingă 100 km/oră în 20 de secunde cu încărcătură maximă, respectiv 100 km/oră în doar 5 secunde fără încărcătură. Tesla Semi este dotat cu 4 motoare electrice independente, are acumulatori imenși și puternici, iar datorită tehnologiei Tesla MegaChargers, camionul poate să parcurgă 640 de kilometri după

eMAG Black Friday 2017 începe. Iată produsele reduse care te-ar putea interesa

eMAG dă startul celor mai mari reduceri din an. De Black Friday-ul acesta au anunțat reduceri masive și stocuri mai mari, iar printre milioanele de produse reduse s-ar putea ca unele din lista de mai jos să-ți facă cu ochiul. » 1.000 de telefoane Samsung Galaxy S7 de 32 GB la doar 1.499,99 lei; » 500 de Xbox One Slim de 500 GB la 599.99 lei; » 500 de laptopuri Lenovo IdeaPad (2 GB, 500 GB pe hard disk, procesor Intel Celeron N3060, ecran de 15,6 inch) la doar 499,99 lei; » 1.000 de televizoare LED Nei (81 cm, rezoluție

Un film vechi, dar bun

Cauți un film care să te prindă din primele momente, să fie și amuzant și psihologic și dramatic? Avem o propunere pentru voi! Good Will Hunting (1997) aduce pentru voi povestea unui geniu într-un context atipic. Will (Matt Damon) face parte dintr-o gașcă de cartier unde se împrietenește cu Chuckie (Ben Affleck) și, bonus, deține și cu un cazier bogat. Este reținut de mai multe ori, dar de fiecare dată reușește să convingă judecătorul că totul a fost o greșeală și în viitor lucrurile se vor îndrepta… dar o va face? Atunci când acesta era angajat la o facultate pentru

Black Friday 2017 la eMAG – tot ce trebuie să știi

Mai e puțin timp și urmează ziua cu cele mai mari și multe reduceri din an pe site-ul eMAG. Vineri, 17 noiembrie, va fi Black Friday la eMAG, iar cei de la companie s-au pregătit din timp. Tot ei estimează faptul că, în medie, un client va achiziționa 3-4 produse, iar suma totală a produselor vândute pe data de 17 noiembrie va fi de peste 75 de milioane de euro. Reducerile totale vor fi de peste 40 de milioane de euro pentru peste 2 milioane de produse disponibile pe eMAG și comercializate de către aceștia și de către cei peste

Rezultatele Alibaba de Singles Day (Black Friday-ul chinezesc)

Alibaba este cel mai mare site care se ocupă cu vânzarea produselor electronice. Este, ca o comparație, un fel de eMAG al Chinei, însă unul la dimensiunile statului la care se raportează. Astfel încât, dacă eMAG are 2.000 de angajați în cele 4 țări în care activează (România, Bulgaria, Ungaria și Polonia) și se raportează la un public de aproximativ 74 de milioane de locuitori, Alibaba are peste 50.000 de angajați și se raportează la peste 1 miliard 350 de milioane de locuitori. Pe data de 11 noiembrie, adică alaltăieri, a avut loc Singles Day, un fel de BF chinezesc.

Robot cu cetățenie arabă decapitat

În Arabia Saudită numărul de roboți-cetățeni a fost redus la zero, după ce Sophia –robotul, a fost decapitată într-o piață publică din Riyadh.   Sophia, robotul, a fost devenit din ce  în ce mai cunoscută în urma unor declarații privind cetățenia ei. Aceasta urma să fie executată după ce un grup de bărbați furioși au târât-o pe străzi pentru o execuție publică, stabilind încă un nou nivel de ,,progres”. Mulțimea a început să arunce cu pietre în ea, însă după ce au descoperit că exoscheletul din fibră de carbon era mai durabil decât au crezut, au legat un lanț în

Cum se desfășoară Black Friday în România la eMAG, Altex și Flanco

Black Friday a luat amploare la noi nu de foarte mulți ani, iar de atunci a suferit modificări majore din cauza goanei după bani a marilor magazine. Dacă la început Black Friday avea loc în ultima zi de vineri a lunii noiembrie și însemna o zi de reduceri masive, acum Black Friday a luat o mulțime de alte forme: unele magazine au Black Friday în fiecare anotimp (Altex), la altele Black Friday durează aproape o lună (Flanco), iar unele magazine respectă pe jumătate tradiția Black Friday, în sensul că la ele Black Friday durează o singură zi, vinerea, însă nu

Rezultatele magnaților (Google, Amazon, Facebook, Apple și Microsoft) în trimestrul 3 2017

Trimestrul 3 al anului 2017 (care cuprinde lunile iulie, august și septembrie) a fost unul bun pentru toți cei 5 magnați precizați în titlu. A fost foarte profitabil pentru Apple și Facebook, gigantul din urmă având o creștere a profitului cu 79%, iar pentru Amazon a reprezentat o creștere a vânzărilor cu o treime față de aceeași perioadă a anului trecut. Odată cu achiziția Whole Foods, Amazon și-a crescut numărul de angajați cu 77%, iar în al 4-lea trimestru presimt că va avea un profit masiv, mai ales datorită sărbătorilor de iarnă. În polul opus, Facebook se confruntă cu o

Tesla a pierdut în ultimul trimestru aproximativ 671 milioane de dolari

Cred că foarte mulți dintre voi ați auzit în ultimii ani o mulțime de știri în legătură cu Elon Musk și realizările companiei acestuia – Tesla. Compania a avut o perioadă foarte bună de-a lungul timpului, a avut o mulțime de realizări notabile și a avut un profit impresionant. Însă lucrurile nu pot merge bine pentru totdeauna. Companiei i-a mers foarte prost în ultimul trimestru și a avut o pierdere de 671 de milioane de dolari, iar lucrurile rele pentru Tesla nu se opresc aici. Deși compania a promis că până la sfârșitul acestui an va ajunge să producă 5000

Înainte și după ANCOM

În ultimele luni industria telecom a trecut prin mari emoții, începând cu anunțarea plecării președintelui ANCOM, Cătălin Marinescu în data de 24 martie, și culminând cu OUG 33 din 27 aprilie 2017,  prin care a fost modificată procedura de alegere a noii conduceri, fiind eliminate prerogativele președintelui României în acest sens. Prin această modificare, numirea președintelui ANCOM se face prin votul camerelor reunite ale Parlamentului, fiind necesară aprobarea de către majoritatea deputaților și senatorilor prezenți, nu majoritatea absolută.

Implicarea instituției prezidențiale, a Guvernului și a Parlamentului în procesul de numire și de control al ANCOM a reprezentat soluția găsită în 2009 de autoritățile române atât pentru a soluționa o procedură de infringement deschisă de Comisia Europeană împotriva României, cât și pentru a oferi autorității de reglementare stabilitate și independență față de factorul politic.  În perioada 2002-2009, când numirea conducerii autorității se făcea de către primul ministru, iar controlul era exercitat de Executiv și Parlament, aceasta a avut 4 președinți, în funcție de culoarea guvernului: Ion Smeeianu (PSD) între 2002-2005, Dan Georgescu (PNL) între 2005 și 2008, Liviu Nistoran (PD) între 2008 și 2009, Cătălin Marinescu (PDL) între 2009 și 2017, singurul cu un mandat complet de 6 ani,  și 4 denumiri diferite: ANRC, ANRCTI, ANC și ANCOM, pentru ca în cazul contestării în justiție a pierderii poziției, reclamantul să nu poate fi reangajat. Ca răspuns la aceste practici, Comisia Europeană a modificat directiva-cadru 2002/21/EC. Astfel președintele autorității de reglementare poate fi schimbat doar în cazul în care nu mai satisface condițiile necesare îndeplinirii sarcinilor sale conform legislației naționale.

Potrivit Guvernului, actul normativ prin care este schimbată procedura de numire a președintelui ANCOM era necesar datorită pasivității președintelui României față de propunerile anterioare privind înnoirea conducerii instituției, fapt care impiedică exercitarea atribuțiilor autorității în parametri normali. Dacă tergiversarea unei noi numiri pune sub semnul întrebării activitatea de reglementare într-unul din cele mai active domenii, cel al comunicațiilor electronice, domeniu deobsebit de dinamic și de important în revoluția digitală prin care trece societatea actuală, este la fel de adevărat și că ordonanța Executivului anulează o reformă al cărei scop era depolitizarea și buna funcționare a instituției. De aici și temerea actorilor din industrie că această schimbare poate duce la revenirea numirilor politice, care ar urma să aducă în poziții-cheie oameni nepregătiți profesional și care prin decizii neinspirate pot conduce la anularea progreselor realizate în ultimii 8 ani, perioadă în care autoritatea a performat, România ocupând unul din locurile fruntașe în Europa la acest capitol. În plus, practica a arătat că față de președinte, Guvernul se schimbă mult mai des, iar în condițiile în care partidul care formează cabinetul constituie și majoritatea parlamentară, se poate reveni la situația anterioară anului 2009 când fiecare nou executiv aducea un nume nou în fruntea instituției.

Deși se poate argumenta faptul că președintele României nu a reacționat în timp util pentru a numi o nouă conducere a ANCOM, întrucât mandatul lui Cătălin Marinescu a expirat în aprilie 2015 și ultimii 2 ani s-au desfășurat sub forma provizoratului, nici noul Guvern nu a trimis o nouă propunere în cele 4 luni care au trecut de la instalare. Într-adevăr, situația actuală a survenit datorită faptului că numirea a unui nou președinte ANCOM, inițiată în 2015 de către premierul de atunci, Victor Ponta, nu a fost finalizată, pe motiv că acesta a demisionat la scurt timp după aceea. Președinției i se poate reproșa deci, faptul că nu a cerut noului Executiv să prezinte o propunere în ciuda mai multor solicitări în acest sens venite de la personalități din domeniu. Cu toate acestea, modificarea legii este prematură și îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât ea are loc în cadrul unui conflict între președintele României și principalul partid de guvernare. Aspectul de răfuială politică a acestei modificări legislative, indică în primul rând imaturitatea democratică a principalelor instituții ale statului român, care își modifică atribuțiile pentru a reflecta starea de spirit sau relațiile dintre liderii unor diverse facțiuni. Această stare de fapt reprezintă în primul rând o vulnerabilitate a statului român care se răsfrânge atât asupra modului în care funcționează societatea românească, cât și a felului în care acesta este perceput în plan extern de către parteneri. Ori, singura soluție pentru dezvoltarea democratică a statului român este separarea raporturilor instituționale de raporturile dintre indivizii care le conduc.

Emoțiile industriei sunt pe cât de vii,  pe atât de diverse. În primul rând, există o îngrijorare a angajaților în ceea ce privește salariile, atât în ceea ce privește momentul actual, când în lipsa unei conduceri nu vor putea fi virate salariile, întrucât nu mai există ordonatorul principal de credite, cât și pe termen mediu și lung, unde există teama că noua lege a salarizării ar putea include și angajații autorității, deși aceasta nu se finanțează de la bugetul de stat ci din fonduri atrase de la operatorii pieței pe care o monitorizează, tot în scopul asigurării independenței politice a instituției. În cazul în care noul președinte nu va acționa, iar legea va afecta și ANCOM, atunci salariile vor fi reduse la jumătate, cu efecte grave asupra capacității de reglementare a autorității, întrucât specialiștii cei mai buni vor fi atrași de actorii din piață, iar cei care vor rămâne nu vor mai avea aceeași motivație.

De cealaltă parte, actorii din piață sunt îngrijorați de posibile repercusiuni pe care instabilitatea la nivelul conducerii ANCOM le poate avea asupra competiției sau reglementărilor pieței, în condițiile în care comunicațiile electronice reprezintă un domeniu extrem de dinamic, schimbările fiind antrenate de inovațiile tehnologice. Iată numai câteva din preocupările ANCOM din perioada imediat următoare – principala problemă este menținerea competiției într-o piață a telefoniei mobile în plină schimbare. Astfel luna viitoare se renunță oficial la roaming între statele UE, fapt care va permite penetrarea de noi actori în țara noastră, în special operatorii de rețele mobile virtuale (MVNO). Tot aici, trebuie avută în vedere accederea la tehnologia 5G, care se preconizează că va schimba modul de conectarea utilizatorilor. În primul rând trebuie licențiată tehnologia și alocarea unei benzi de frecvențe, împreună cu organizarea licitației de spectru, care să permită primele experimente încă de anul viitor, pentru a ne conforma planului de acțiune 5G stabilit de CE. Tot în cadrul acestei piețe, trebuie avut în vedere consumatorul român, cu scopul de a crește accesibilitatea serviciilor. Aceasta deoarece în momentul de față există mai multe practici care au dispărut deja în alte state din UE și care ar trebui rezolvate și la noi, pentru a permite o mobilitate mai mare a acestuia, servicii mai bune și eliminarea taxelor inutile. Un exemplu în acest sens sunt tarifele de terminare în rețelele mobile care au rămas la nivelul din 2014, iar telefoanele vândute la abonamente de către principalii operatori sunt codate în rețea, conducând astfel la situații în care românii au în buzunare mai multe telefoane, pentru mai multe rețele, pentru a reduce costurile, care sunt contorizate în euro, cu toate că salariile consumatorilor, contabilitatea furnizorilor și plata efectivă a taxelor se realizează în lei.

În ceea ce privește accesul la internet și conexiunile broadband, acesta este inegal repartizat la nivel geografic, fapt care aduce România pe unul din ultimele locuri la nivelul UE la acest capitol. Trebuie stimulate investițiile în rețele de mare viteză care să conecteze toate regiunile țării, pentru accederea reală la digitalizare, proiect trâmbițat, început de mai multe ori, dar rămas în continuare un deziderat, și care în condițiile actuale nu mai reprezintă un lux, ci o necesitate pentru dezvoltarea viitoare a țării noastre. Și în acest domeniu, ANCOM joacă un rol deosebit de important prin prisma Legii Infrastructurii din 2016, care prevede condițiile în care furnizorii de rețele de comunicații electronice pot avea acces pe proprietatea publică sau privată pentru a construi și întreține elementele fizice ale rețelelor. Autoritatea stabilește, potrivit legii, tarifele maxime de acces care pot fi percepute pentru dreptul de acces pe proprietatea publică, în scopul uniformizării și obiectivității stabilirii prețurilor. Standardele stabilite de ANCOM vor avea caracter orientativ și pentru negocierea prețurilor accesului pe proprietatea privată.

Având în vedere cele de mai sus, este esențial pentru dezvoltarea armonioasă a pieței comunicațiilor ca ANCOM să rămână în afara intereselor politice și să-și păstreze intactă capacitatea de arbitru în piață și partener de încredere al operatorilor din industrie.

Reply