Atât de fani încât și-au numit copilul Xiaomi

Am mai întâlnit până acum o mulțime de cazuri în care fanii companiilor și-au tatuat logo-ul sau numele acestora pe corp, și-au numit copiii după numele companiei sau și-au schimbat numele pentru a primi produse moka de la companie. Gen, îți schimbi numele în „iPhone 5S” pentru a primi un iPhone 5S pe gratis, iar asta nu te va costa niciun ban, ci te va urmări toată viața, vei trăi cu numele ăsta și lumea te va evita ori își va bate joc de tine la modul „iPhone 5S, ești cam neproductiv azi, nu te mai ține bateria sau?”. Avem

Se lucrează la volocopter

Pe scurt, volocopterul este un taxi care te va duce oriunde ai nevoie, în timp foarte scurt, iar asta pe calea aerului. Sună bine, nu? Bine, mai puțin pentru cei care au frică de înălțimi, însă pentru restul sună bine. Cu siguranță sună bine, mai ales pentru locuitorii Bucureștiului, care scrâșnesc din dinți imediat cum pleacă la muncă, că e trafic infernal și nu ajung în timp util unde și-au propus. Un start-up german are de gând să revoluționeze transportul urban, iar asta printr-o mașină zburătoare care va putea fi utilizată în regim de taxi/Uber, pentru a transporta până și

Despre Elon Musk și experimentele secrete ale acestuia: citirea gândurilor

Neuralink, companie deținută de către Elon Musk, a trimis o scrisoare către oficialii din San Francisco, iar în această scrisoare se precizează faptul că compania testează niște implanturi care ar putea citi gândurile. În urma acestui experiment inedit, oamenii ar putea avea abilități mentale la care doar au visat, asemănătoare cu cele ale unei Inteligențe Artificiale. Incipitul experimentelor a început deja, cum este de așteptat, pe cobai. În scrisoare se prezintă și planurile pentru construirea unei săli de dimensiuni modeste de operație, cât și pentru o încăpere pentru găzduirea cobailor. Ce era știut deja este faptul că anul trecut a

Este de necrezut! Iată ce se întâmplă cu statuile de pe Insula Paștelui

Printre multe alte lucruri, încălzirea globală pune în pericol statuile uriașe de pe Insula Paștelui. Insula Paștelui este din ce în ce mai afectată de creșterea nivelului mărilor, iar până în anul 2100, nivelul apei va crește cu aproximativ 2 metri, lucru care va face ca statuile gigantice de pe insulă să dispară complet pe viitor. Nimeni nu știe de ce au fost ridicate aceste statui, iar metoda prin care au fost ridicate reprezintă și ea un mister. Coloniștii olandezi au descoperit insula în anul 1722, iar istoricii încearcă de foarte mult timp să afle ce s-a întâmplat cu primii

Despre întinderea maximă a banchizei polare din acest an

Gheata marina arctica se topeste in fiecare primavara, dupa ce de la sfarsitul lunii febarurie pana pe la jumatatea lunii martie atinge un maximum de intindere. Se pare ca anul acesta, intinderea maxima a acestei banchize polare a fost printre cele mai mici intinderi inregistrate pana-n prezent. Cercetatorii au declarat ca a fost a doua cea mai mica intindere din ultimii 39 de ani, iar recordul in ceea ce priveste cea mai mica intindere maxima a banchizei polare a fost inregistrat chiar primavara trecuta. Potrivit masuratorilor facute din satelit, pe 17 martie, in momentul in care banchiza a avut cea

Telekom anunță internet nelimitat 4G pentru cartelele prepay

Cei de la Telekom au anunțat pe la sfârșitul anului trecut că vor oferi internet nelimitat 4G la orice tip de abonament. Acum, la vreo 5 luni distanță, aceștia au anunțat faptul că începând de azi vor oferi internet nelimitat 4G și clienților care folosesc cartele PrePay. Internetul nelimitat 4 G se activează dacă ai activă una dintre opțiunile N5/N6, unde ai nelimitat minute și mesaje în rețea, 1500/2000 de minute și mesaje naționale, 100/200 de minute internaționale mobil, cât și 5/6 GB trafic de date. Pe lângă astea, internetul nelimitat 4G va fi primit în mod gratuit, ca un

(P) Admiral, una dintre cele mai bune platforme cu jocuri de cazinou și pariuri sportive

Nu știu câți dintre voi ați auzit detalii despre Admiral, însă dacă sunteți pasionați de pariuri sportive și de jocuri de cazinou, atunci articolul ăsta a picat ca de minune pentru voi, asta fiindcă aici o să discut despre una dintre cele mai bune case de pariuri sportive online din țară. Deși Admiral a apărut pe piața online locală în luna iulie a anului trecut, se pare că platforma a adunat o mulțime de jucători în acest timp, care este unul relativ scurt. Platforma este autorizată, iar pasionații de pariuri sportive și de jocuri de noroc au intrat încă de

Una dintre cele mai mari greșeli făcute de către Facebook

Facebook a lansat în urmă cu 5 luni un algoritm care separă postările în care nu se investeau bani. Prin urmare, dacă nu băgai niciun ban în postările de pe pagina de facebook, atunci audiența ta era scăzută drastic, indiferent dacă aveai 100 de likeuri sau 300.000 de like-uri la pagină. Utilizatorii aveau două newsfeed-uri – Explore Feed și News Feed-ul normal. În primul dintre ele, oamenii găseau postările nepromovate, iar în cel de-al doilea, oamenii vedeau link-urile promovate și link-urile distribuite de prieteni. Aceasta schimbare a feed-urilor a fost disponibilă în 6 țări – Serbia, Slovacia, Sri Lanka, Bolivia,

Wonder Women ale României

Ne mândrim în fiecare zi cu voi – femeile, însă astăzi este o zi specială: este ziua voastră, a fiecăreia dintre voi și vrem să vă arătăm cât de mult însemnați pentru noi și pentru istorie. Tehnologia nu a fost din totdeauna, dar voi ați ajutat să devină ceea ce e. Fiecare femeie are un model profesional, însă puțini știu că de cele mai multe ori femeia în România a muncit de mult mai multe ori pentru realizările de-a lungul timpului, fiind propriul său model.   3 femei care ne-au impresionat și de care vrem să povestim astăzi:   Ana

Înainte și după ANCOM

În ultimele luni industria telecom a trecut prin mari emoții, începând cu anunțarea plecării președintelui ANCOM, Cătălin Marinescu în data de 24 martie, și culminând cu OUG 33 din 27 aprilie 2017,  prin care a fost modificată procedura de alegere a noii conduceri, fiind eliminate prerogativele președintelui României în acest sens. Prin această modificare, numirea președintelui ANCOM se face prin votul camerelor reunite ale Parlamentului, fiind necesară aprobarea de către majoritatea deputaților și senatorilor prezenți, nu majoritatea absolută.

Implicarea instituției prezidențiale, a Guvernului și a Parlamentului în procesul de numire și de control al ANCOM a reprezentat soluția găsită în 2009 de autoritățile române atât pentru a soluționa o procedură de infringement deschisă de Comisia Europeană împotriva României, cât și pentru a oferi autorității de reglementare stabilitate și independență față de factorul politic.  În perioada 2002-2009, când numirea conducerii autorității se făcea de către primul ministru, iar controlul era exercitat de Executiv și Parlament, aceasta a avut 4 președinți, în funcție de culoarea guvernului: Ion Smeeianu (PSD) între 2002-2005, Dan Georgescu (PNL) între 2005 și 2008, Liviu Nistoran (PD) între 2008 și 2009, Cătălin Marinescu (PDL) între 2009 și 2017, singurul cu un mandat complet de 6 ani,  și 4 denumiri diferite: ANRC, ANRCTI, ANC și ANCOM, pentru ca în cazul contestării în justiție a pierderii poziției, reclamantul să nu poate fi reangajat. Ca răspuns la aceste practici, Comisia Europeană a modificat directiva-cadru 2002/21/EC. Astfel președintele autorității de reglementare poate fi schimbat doar în cazul în care nu mai satisface condițiile necesare îndeplinirii sarcinilor sale conform legislației naționale.

Potrivit Guvernului, actul normativ prin care este schimbată procedura de numire a președintelui ANCOM era necesar datorită pasivității președintelui României față de propunerile anterioare privind înnoirea conducerii instituției, fapt care impiedică exercitarea atribuțiilor autorității în parametri normali. Dacă tergiversarea unei noi numiri pune sub semnul întrebării activitatea de reglementare într-unul din cele mai active domenii, cel al comunicațiilor electronice, domeniu deobsebit de dinamic și de important în revoluția digitală prin care trece societatea actuală, este la fel de adevărat și că ordonanța Executivului anulează o reformă al cărei scop era depolitizarea și buna funcționare a instituției. De aici și temerea actorilor din industrie că această schimbare poate duce la revenirea numirilor politice, care ar urma să aducă în poziții-cheie oameni nepregătiți profesional și care prin decizii neinspirate pot conduce la anularea progreselor realizate în ultimii 8 ani, perioadă în care autoritatea a performat, România ocupând unul din locurile fruntașe în Europa la acest capitol. În plus, practica a arătat că față de președinte, Guvernul se schimbă mult mai des, iar în condițiile în care partidul care formează cabinetul constituie și majoritatea parlamentară, se poate reveni la situația anterioară anului 2009 când fiecare nou executiv aducea un nume nou în fruntea instituției.

Deși se poate argumenta faptul că președintele României nu a reacționat în timp util pentru a numi o nouă conducere a ANCOM, întrucât mandatul lui Cătălin Marinescu a expirat în aprilie 2015 și ultimii 2 ani s-au desfășurat sub forma provizoratului, nici noul Guvern nu a trimis o nouă propunere în cele 4 luni care au trecut de la instalare. Într-adevăr, situația actuală a survenit datorită faptului că numirea a unui nou președinte ANCOM, inițiată în 2015 de către premierul de atunci, Victor Ponta, nu a fost finalizată, pe motiv că acesta a demisionat la scurt timp după aceea. Președinției i se poate reproșa deci, faptul că nu a cerut noului Executiv să prezinte o propunere în ciuda mai multor solicitări în acest sens venite de la personalități din domeniu. Cu toate acestea, modificarea legii este prematură și îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât ea are loc în cadrul unui conflict între președintele României și principalul partid de guvernare. Aspectul de răfuială politică a acestei modificări legislative, indică în primul rând imaturitatea democratică a principalelor instituții ale statului român, care își modifică atribuțiile pentru a reflecta starea de spirit sau relațiile dintre liderii unor diverse facțiuni. Această stare de fapt reprezintă în primul rând o vulnerabilitate a statului român care se răsfrânge atât asupra modului în care funcționează societatea românească, cât și a felului în care acesta este perceput în plan extern de către parteneri. Ori, singura soluție pentru dezvoltarea democratică a statului român este separarea raporturilor instituționale de raporturile dintre indivizii care le conduc.

Emoțiile industriei sunt pe cât de vii,  pe atât de diverse. În primul rând, există o îngrijorare a angajaților în ceea ce privește salariile, atât în ceea ce privește momentul actual, când în lipsa unei conduceri nu vor putea fi virate salariile, întrucât nu mai există ordonatorul principal de credite, cât și pe termen mediu și lung, unde există teama că noua lege a salarizării ar putea include și angajații autorității, deși aceasta nu se finanțează de la bugetul de stat ci din fonduri atrase de la operatorii pieței pe care o monitorizează, tot în scopul asigurării independenței politice a instituției. În cazul în care noul președinte nu va acționa, iar legea va afecta și ANCOM, atunci salariile vor fi reduse la jumătate, cu efecte grave asupra capacității de reglementare a autorității, întrucât specialiștii cei mai buni vor fi atrași de actorii din piață, iar cei care vor rămâne nu vor mai avea aceeași motivație.

De cealaltă parte, actorii din piață sunt îngrijorați de posibile repercusiuni pe care instabilitatea la nivelul conducerii ANCOM le poate avea asupra competiției sau reglementărilor pieței, în condițiile în care comunicațiile electronice reprezintă un domeniu extrem de dinamic, schimbările fiind antrenate de inovațiile tehnologice. Iată numai câteva din preocupările ANCOM din perioada imediat următoare – principala problemă este menținerea competiției într-o piață a telefoniei mobile în plină schimbare. Astfel luna viitoare se renunță oficial la roaming între statele UE, fapt care va permite penetrarea de noi actori în țara noastră, în special operatorii de rețele mobile virtuale (MVNO). Tot aici, trebuie avută în vedere accederea la tehnologia 5G, care se preconizează că va schimba modul de conectarea utilizatorilor. În primul rând trebuie licențiată tehnologia și alocarea unei benzi de frecvențe, împreună cu organizarea licitației de spectru, care să permită primele experimente încă de anul viitor, pentru a ne conforma planului de acțiune 5G stabilit de CE. Tot în cadrul acestei piețe, trebuie avut în vedere consumatorul român, cu scopul de a crește accesibilitatea serviciilor. Aceasta deoarece în momentul de față există mai multe practici care au dispărut deja în alte state din UE și care ar trebui rezolvate și la noi, pentru a permite o mobilitate mai mare a acestuia, servicii mai bune și eliminarea taxelor inutile. Un exemplu în acest sens sunt tarifele de terminare în rețelele mobile care au rămas la nivelul din 2014, iar telefoanele vândute la abonamente de către principalii operatori sunt codate în rețea, conducând astfel la situații în care românii au în buzunare mai multe telefoane, pentru mai multe rețele, pentru a reduce costurile, care sunt contorizate în euro, cu toate că salariile consumatorilor, contabilitatea furnizorilor și plata efectivă a taxelor se realizează în lei.

În ceea ce privește accesul la internet și conexiunile broadband, acesta este inegal repartizat la nivel geografic, fapt care aduce România pe unul din ultimele locuri la nivelul UE la acest capitol. Trebuie stimulate investițiile în rețele de mare viteză care să conecteze toate regiunile țării, pentru accederea reală la digitalizare, proiect trâmbițat, început de mai multe ori, dar rămas în continuare un deziderat, și care în condițiile actuale nu mai reprezintă un lux, ci o necesitate pentru dezvoltarea viitoare a țării noastre. Și în acest domeniu, ANCOM joacă un rol deosebit de important prin prisma Legii Infrastructurii din 2016, care prevede condițiile în care furnizorii de rețele de comunicații electronice pot avea acces pe proprietatea publică sau privată pentru a construi și întreține elementele fizice ale rețelelor. Autoritatea stabilește, potrivit legii, tarifele maxime de acces care pot fi percepute pentru dreptul de acces pe proprietatea publică, în scopul uniformizării și obiectivității stabilirii prețurilor. Standardele stabilite de ANCOM vor avea caracter orientativ și pentru negocierea prețurilor accesului pe proprietatea privată.

Având în vedere cele de mai sus, este esențial pentru dezvoltarea armonioasă a pieței comunicațiilor ca ANCOM să rămână în afara intereselor politice și să-și păstreze intactă capacitatea de arbitru în piață și partener de încredere al operatorilor din industrie.

One Response

  1. Maria Răspunde

Reply