Samsung noul partener al jocurilor olimpice

Pentru că ne apropiem cu pași repezi de jocurile de iarnă, foarte multe companii au ales să se alăture concurenților și să le premieze participarea. Cu toții știm că în această perioadă foarte multe companii se vor alătura, în calitate de parteneri, jocurilor olimpice de la PyongChang. Chiar dacă sportivii olimpici nu pleacă cu o medalie, vor primi un nou telefon, mai exact un smartphone de la Samsung. Miercuri, gigantul tehnic a anunțat o ediție specială a smartphone-ului Galaxy Note 8 pentru toți sportivii care concurează la Jocurile Olimpice de iarnă de la PyeongChang 2018. Samsung a declarat că va

Oimiakon, localitatea de gheață

Oimiakon este un sat cu câteva sute de locuitori din Rusia. A intrat în cartea recordurilor în urmă cu 85 de ani drept zona locuită cu cea mai mică temperatură, care în 1933 a fost de -67,7 grade Celsius. Bine, sunt zone pe planeta asta cu temperaturi mult mai scăzute, însă Oimiakon este o zonă locuită, în timp ce restul nu sunt. În sat este atât de frig încât oamenilor le îngheață genele în câteva secunde de stat afară, cerneala din stilourile elevilor îngheață, bateriile de orice tip se descarcă într-un timp foarte scurt, iar oamenii care poartă ochelari aleg

Hackerii au lovit din nou

Într-o lume în care domeniul virtual a devenit din ce în ce mai puternic, monezile digitale sunt acum principala atracție printre hackeri. Într-un atac online sâmbătă, o monedă virtuală, mai exact Stellar Lumen, a fost ținta unor hackeri. Aceștia au cauzat o pierdere de 400 000 de dolari. Aceștia au distrus serverul care găzduiește BlackWallet. Moneda Stellar Lumen se află pe poziția a 8-a drept ce mai populară monedă. Deși cei de la BlackWallet au încercat să avertizeze utilizatorii de acest atac cibernetic, nu mulți au crezut că este posibil. Din această cauză, mulți utilizatori au continuat să fie activi

China trimite insecte și plante pe lună

Se pare că mai multe agenții spațiale doresc să exploreze Luna din nou, mai bine decât a fost explorată în trecut. Președintele Americii, Donald Trump, a decis ca Luna să fie principalul obiectiv al NASA, iar pe lângă el s-au declarat și alte state interesate de explorarea Lunii. Printre ele se află și China, care prin Programul Chang a trimis pe orbita Lunii un lander și două sonde spațiale. Chinezii se pregătesc în acest an pentru a patra misiune pe Lună, iar scopul principal al acesteia este studierea geologiei. Ba chiar au pus la punct și un experiment, prin care

ASUS Zenbook 13 (UX331UAL) şi X507 au fost prezentate în cadrul CES 2018

ASUS nu a lăsat ștacheta mai jos față de celalalte companii care și-au prezentat produsele în cadrul CES 2018, astfel încât compania taiwaneză a prezentat două notebook-uri destul de interesante. Primul dintre ele, Zenbook 13 (UX331UAL), este un model foarte subțire, ușor și elegant. Are display de 13.3 inch cu rezoluție FullHD sau 4K, are procesor Intel Core i7 de generație a opta, placă video nVidia GeForce MX150, vine cu până la 16 GB RAM, până la 1 TB spațiu de stocare, are scanner de amprente, difuzoare Harman Kardon, rulează Windows 10, are integrate funcțiile Modern Standby și Windows Hello,

Samsung a lansat primul televizor modular microLED în cadrul CES 2018

Probabil ați citit și voi în ultimele zile despre televizorul Samsung căruia îi poate fi schimbată forma și dimensiunea în funcție de nevoile posesorului. Acesta a fost lansat în cadrul CES 2018, are un ecran de 146 de inch – 370 cm, o rezoluție 8K, vine cu tehnologie microLED cu emisie automată, oferind o claritate superioară conținutului indiferent de rezoluție, iar numele acestuia este „The Wall” (Peretele). Jonghee Han, președintele diviziei Visual Display al Samsung Electronic, a declarat faptul că “La Samsung suntem dedicați să oferim consumatorilor experiențe inedite de vizionare. “The Wall”, primul televizor modular MicroLED pentru consumatori, este

Ce mai lansează Samsung în cadrul CES 2018 – un frigider și o mașină de spălat marca Samsung

Samsung a prezentat în cadrul CES 2018, printre altele, niște produse mai neobișnuite ca să zic așa. Este vorba de frigiderul Samsung Family Hub și de mașina de spălat Samsung WW6850N. Frigiderul Samsung Family Hub este un model normal în mare parte, însă iese în evidență prin asistentul vocal Bixby. Mai precis, prin intermediul asistentului vocal, utilizatorii vor putea conecta frigiderul la alte device-uri inteligente din casă, putând astfel să le și controleze. Frigiderul este echipat și cu un ecran de pe care vei putea urmări camerele video de supraveghere, iar pe lângă el are și o pereche de boxe

Omul Spectacol- recenzie

Omul Spectacol este acel film în care nu te aștepți să îl vezi pe fiorosul, răzbunătorul Hugh Jackman aka bineștiutul Wolverine. Partea bună? Este nominalizat la Globurile de Aur! Să o luăm de la început! V-ați uitat la La La Land? Dacă nu, ar trebui să o faceți. Este unul dintre cele mai apreciate filme de la Oscar din ultimii ani. Și ceea ce este și mai interesant este faptul că este un musical reinterpretat. Mai exact, nu se cântă chiar tot timpul, iar momentul de musical este cu adevărat deosebit. Revenind la Omul Spectacol trebuie să vă spunem ca

Asteroidul Halloween se va apropia din nou de Terra

Asteroidul Halloween, denumit și Asteroidul 2015 TB145, este o rocă spațială care are o formă cel puțin ciudată. Acesta a fost descoperit într-o zi de Halloween, pe 31 octombrie 2015, când a trecut pe lângă Pământ la o distanță de doar 480 de mii de km. Întâmplarea este și mai interesantă fiindcă asteroidul are o formă ciudată, semănând din diverse unghiuri cu un craniu uman. Datorită zilei în care a fost observat și datorită formei acestuia, roca spațială a primit denumirea de Asteroidul Halloween. Astronomii l-au verificat atent și au obținut informații interesante despre el. Are diametrul de 640 de

Înainte și după ANCOM

În ultimele luni industria telecom a trecut prin mari emoții, începând cu anunțarea plecării președintelui ANCOM, Cătălin Marinescu în data de 24 martie, și culminând cu OUG 33 din 27 aprilie 2017,  prin care a fost modificată procedura de alegere a noii conduceri, fiind eliminate prerogativele președintelui României în acest sens. Prin această modificare, numirea președintelui ANCOM se face prin votul camerelor reunite ale Parlamentului, fiind necesară aprobarea de către majoritatea deputaților și senatorilor prezenți, nu majoritatea absolută.

Implicarea instituției prezidențiale, a Guvernului și a Parlamentului în procesul de numire și de control al ANCOM a reprezentat soluția găsită în 2009 de autoritățile române atât pentru a soluționa o procedură de infringement deschisă de Comisia Europeană împotriva României, cât și pentru a oferi autorității de reglementare stabilitate și independență față de factorul politic.  În perioada 2002-2009, când numirea conducerii autorității se făcea de către primul ministru, iar controlul era exercitat de Executiv și Parlament, aceasta a avut 4 președinți, în funcție de culoarea guvernului: Ion Smeeianu (PSD) între 2002-2005, Dan Georgescu (PNL) între 2005 și 2008, Liviu Nistoran (PD) între 2008 și 2009, Cătălin Marinescu (PDL) între 2009 și 2017, singurul cu un mandat complet de 6 ani,  și 4 denumiri diferite: ANRC, ANRCTI, ANC și ANCOM, pentru ca în cazul contestării în justiție a pierderii poziției, reclamantul să nu poate fi reangajat. Ca răspuns la aceste practici, Comisia Europeană a modificat directiva-cadru 2002/21/EC. Astfel președintele autorității de reglementare poate fi schimbat doar în cazul în care nu mai satisface condițiile necesare îndeplinirii sarcinilor sale conform legislației naționale.

Potrivit Guvernului, actul normativ prin care este schimbată procedura de numire a președintelui ANCOM era necesar datorită pasivității președintelui României față de propunerile anterioare privind înnoirea conducerii instituției, fapt care impiedică exercitarea atribuțiilor autorității în parametri normali. Dacă tergiversarea unei noi numiri pune sub semnul întrebării activitatea de reglementare într-unul din cele mai active domenii, cel al comunicațiilor electronice, domeniu deobsebit de dinamic și de important în revoluția digitală prin care trece societatea actuală, este la fel de adevărat și că ordonanța Executivului anulează o reformă al cărei scop era depolitizarea și buna funcționare a instituției. De aici și temerea actorilor din industrie că această schimbare poate duce la revenirea numirilor politice, care ar urma să aducă în poziții-cheie oameni nepregătiți profesional și care prin decizii neinspirate pot conduce la anularea progreselor realizate în ultimii 8 ani, perioadă în care autoritatea a performat, România ocupând unul din locurile fruntașe în Europa la acest capitol. În plus, practica a arătat că față de președinte, Guvernul se schimbă mult mai des, iar în condițiile în care partidul care formează cabinetul constituie și majoritatea parlamentară, se poate reveni la situația anterioară anului 2009 când fiecare nou executiv aducea un nume nou în fruntea instituției.

Deși se poate argumenta faptul că președintele României nu a reacționat în timp util pentru a numi o nouă conducere a ANCOM, întrucât mandatul lui Cătălin Marinescu a expirat în aprilie 2015 și ultimii 2 ani s-au desfășurat sub forma provizoratului, nici noul Guvern nu a trimis o nouă propunere în cele 4 luni care au trecut de la instalare. Într-adevăr, situația actuală a survenit datorită faptului că numirea a unui nou președinte ANCOM, inițiată în 2015 de către premierul de atunci, Victor Ponta, nu a fost finalizată, pe motiv că acesta a demisionat la scurt timp după aceea. Președinției i se poate reproșa deci, faptul că nu a cerut noului Executiv să prezinte o propunere în ciuda mai multor solicitări în acest sens venite de la personalități din domeniu. Cu toate acestea, modificarea legii este prematură și îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât ea are loc în cadrul unui conflict între președintele României și principalul partid de guvernare. Aspectul de răfuială politică a acestei modificări legislative, indică în primul rând imaturitatea democratică a principalelor instituții ale statului român, care își modifică atribuțiile pentru a reflecta starea de spirit sau relațiile dintre liderii unor diverse facțiuni. Această stare de fapt reprezintă în primul rând o vulnerabilitate a statului român care se răsfrânge atât asupra modului în care funcționează societatea românească, cât și a felului în care acesta este perceput în plan extern de către parteneri. Ori, singura soluție pentru dezvoltarea democratică a statului român este separarea raporturilor instituționale de raporturile dintre indivizii care le conduc.

Emoțiile industriei sunt pe cât de vii,  pe atât de diverse. În primul rând, există o îngrijorare a angajaților în ceea ce privește salariile, atât în ceea ce privește momentul actual, când în lipsa unei conduceri nu vor putea fi virate salariile, întrucât nu mai există ordonatorul principal de credite, cât și pe termen mediu și lung, unde există teama că noua lege a salarizării ar putea include și angajații autorității, deși aceasta nu se finanțează de la bugetul de stat ci din fonduri atrase de la operatorii pieței pe care o monitorizează, tot în scopul asigurării independenței politice a instituției. În cazul în care noul președinte nu va acționa, iar legea va afecta și ANCOM, atunci salariile vor fi reduse la jumătate, cu efecte grave asupra capacității de reglementare a autorității, întrucât specialiștii cei mai buni vor fi atrași de actorii din piață, iar cei care vor rămâne nu vor mai avea aceeași motivație.

De cealaltă parte, actorii din piață sunt îngrijorați de posibile repercusiuni pe care instabilitatea la nivelul conducerii ANCOM le poate avea asupra competiției sau reglementărilor pieței, în condițiile în care comunicațiile electronice reprezintă un domeniu extrem de dinamic, schimbările fiind antrenate de inovațiile tehnologice. Iată numai câteva din preocupările ANCOM din perioada imediat următoare – principala problemă este menținerea competiției într-o piață a telefoniei mobile în plină schimbare. Astfel luna viitoare se renunță oficial la roaming între statele UE, fapt care va permite penetrarea de noi actori în țara noastră, în special operatorii de rețele mobile virtuale (MVNO). Tot aici, trebuie avută în vedere accederea la tehnologia 5G, care se preconizează că va schimba modul de conectarea utilizatorilor. În primul rând trebuie licențiată tehnologia și alocarea unei benzi de frecvențe, împreună cu organizarea licitației de spectru, care să permită primele experimente încă de anul viitor, pentru a ne conforma planului de acțiune 5G stabilit de CE. Tot în cadrul acestei piețe, trebuie avut în vedere consumatorul român, cu scopul de a crește accesibilitatea serviciilor. Aceasta deoarece în momentul de față există mai multe practici care au dispărut deja în alte state din UE și care ar trebui rezolvate și la noi, pentru a permite o mobilitate mai mare a acestuia, servicii mai bune și eliminarea taxelor inutile. Un exemplu în acest sens sunt tarifele de terminare în rețelele mobile care au rămas la nivelul din 2014, iar telefoanele vândute la abonamente de către principalii operatori sunt codate în rețea, conducând astfel la situații în care românii au în buzunare mai multe telefoane, pentru mai multe rețele, pentru a reduce costurile, care sunt contorizate în euro, cu toate că salariile consumatorilor, contabilitatea furnizorilor și plata efectivă a taxelor se realizează în lei.

În ceea ce privește accesul la internet și conexiunile broadband, acesta este inegal repartizat la nivel geografic, fapt care aduce România pe unul din ultimele locuri la nivelul UE la acest capitol. Trebuie stimulate investițiile în rețele de mare viteză care să conecteze toate regiunile țării, pentru accederea reală la digitalizare, proiect trâmbițat, început de mai multe ori, dar rămas în continuare un deziderat, și care în condițiile actuale nu mai reprezintă un lux, ci o necesitate pentru dezvoltarea viitoare a țării noastre. Și în acest domeniu, ANCOM joacă un rol deosebit de important prin prisma Legii Infrastructurii din 2016, care prevede condițiile în care furnizorii de rețele de comunicații electronice pot avea acces pe proprietatea publică sau privată pentru a construi și întreține elementele fizice ale rețelelor. Autoritatea stabilește, potrivit legii, tarifele maxime de acces care pot fi percepute pentru dreptul de acces pe proprietatea publică, în scopul uniformizării și obiectivității stabilirii prețurilor. Standardele stabilite de ANCOM vor avea caracter orientativ și pentru negocierea prețurilor accesului pe proprietatea privată.

Având în vedere cele de mai sus, este esențial pentru dezvoltarea armonioasă a pieței comunicațiilor ca ANCOM să rămână în afara intereselor politice și să-și păstreze intactă capacitatea de arbitru în piață și partener de încredere al operatorilor din industrie.

Reply