Tesla Semi – primul camion electric

Pe piața camioanelor s-ar putea să apară un nou lider, și anume Tesla. Compania va lansa primul camion electric din lume, care este de-a dreptul impresionant. Elon Musk a prezentat acest camion drept un vehicul capabil să parcurgă 800 de kilometri după o singură încărcare, să transporte 36 de tone de marfă și să atingă 100 km/oră în 20 de secunde cu încărcătură maximă, respectiv 100 km/oră în doar 5 secunde fără încărcătură. Tesla Semi este dotat cu 4 motoare electrice independente, are acumulatori imenși și puternici, iar datorită tehnologiei Tesla MegaChargers, camionul poate să parcurgă 640 de kilometri după

eMAG Black Friday 2017 începe. Iată produsele reduse care te-ar putea interesa

eMAG dă startul celor mai mari reduceri din an. De Black Friday-ul acesta au anunțat reduceri masive și stocuri mai mari, iar printre milioanele de produse reduse s-ar putea ca unele din lista de mai jos să-ți facă cu ochiul. » 1.000 de telefoane Samsung Galaxy S7 de 32 GB la doar 1.499,99 lei; » 500 de Xbox One Slim de 500 GB la 599.99 lei; » 500 de laptopuri Lenovo IdeaPad (2 GB, 500 GB pe hard disk, procesor Intel Celeron N3060, ecran de 15,6 inch) la doar 499,99 lei; » 1.000 de televizoare LED Nei (81 cm, rezoluție

Un film vechi, dar bun

Cauți un film care să te prindă din primele momente, să fie și amuzant și psihologic și dramatic? Avem o propunere pentru voi! Good Will Hunting (1997) aduce pentru voi povestea unui geniu într-un context atipic. Will (Matt Damon) face parte dintr-o gașcă de cartier unde se împrietenește cu Chuckie (Ben Affleck) și, bonus, deține și cu un cazier bogat. Este reținut de mai multe ori, dar de fiecare dată reușește să convingă judecătorul că totul a fost o greșeală și în viitor lucrurile se vor îndrepta… dar o va face? Atunci când acesta era angajat la o facultate pentru

Black Friday 2017 la eMAG – tot ce trebuie să știi

Mai e puțin timp și urmează ziua cu cele mai mari și multe reduceri din an pe site-ul eMAG. Vineri, 17 noiembrie, va fi Black Friday la eMAG, iar cei de la companie s-au pregătit din timp. Tot ei estimează faptul că, în medie, un client va achiziționa 3-4 produse, iar suma totală a produselor vândute pe data de 17 noiembrie va fi de peste 75 de milioane de euro. Reducerile totale vor fi de peste 40 de milioane de euro pentru peste 2 milioane de produse disponibile pe eMAG și comercializate de către aceștia și de către cei peste

Rezultatele Alibaba de Singles Day (Black Friday-ul chinezesc)

Alibaba este cel mai mare site care se ocupă cu vânzarea produselor electronice. Este, ca o comparație, un fel de eMAG al Chinei, însă unul la dimensiunile statului la care se raportează. Astfel încât, dacă eMAG are 2.000 de angajați în cele 4 țări în care activează (România, Bulgaria, Ungaria și Polonia) și se raportează la un public de aproximativ 74 de milioane de locuitori, Alibaba are peste 50.000 de angajați și se raportează la peste 1 miliard 350 de milioane de locuitori. Pe data de 11 noiembrie, adică alaltăieri, a avut loc Singles Day, un fel de BF chinezesc.

Robot cu cetățenie arabă decapitat

În Arabia Saudită numărul de roboți-cetățeni a fost redus la zero, după ce Sophia –robotul, a fost decapitată într-o piață publică din Riyadh.   Sophia, robotul, a fost devenit din ce  în ce mai cunoscută în urma unor declarații privind cetățenia ei. Aceasta urma să fie executată după ce un grup de bărbați furioși au târât-o pe străzi pentru o execuție publică, stabilind încă un nou nivel de ,,progres”. Mulțimea a început să arunce cu pietre în ea, însă după ce au descoperit că exoscheletul din fibră de carbon era mai durabil decât au crezut, au legat un lanț în

Cum se desfășoară Black Friday în România la eMAG, Altex și Flanco

Black Friday a luat amploare la noi nu de foarte mulți ani, iar de atunci a suferit modificări majore din cauza goanei după bani a marilor magazine. Dacă la început Black Friday avea loc în ultima zi de vineri a lunii noiembrie și însemna o zi de reduceri masive, acum Black Friday a luat o mulțime de alte forme: unele magazine au Black Friday în fiecare anotimp (Altex), la altele Black Friday durează aproape o lună (Flanco), iar unele magazine respectă pe jumătate tradiția Black Friday, în sensul că la ele Black Friday durează o singură zi, vinerea, însă nu

Rezultatele magnaților (Google, Amazon, Facebook, Apple și Microsoft) în trimestrul 3 2017

Trimestrul 3 al anului 2017 (care cuprinde lunile iulie, august și septembrie) a fost unul bun pentru toți cei 5 magnați precizați în titlu. A fost foarte profitabil pentru Apple și Facebook, gigantul din urmă având o creștere a profitului cu 79%, iar pentru Amazon a reprezentat o creștere a vânzărilor cu o treime față de aceeași perioadă a anului trecut. Odată cu achiziția Whole Foods, Amazon și-a crescut numărul de angajați cu 77%, iar în al 4-lea trimestru presimt că va avea un profit masiv, mai ales datorită sărbătorilor de iarnă. În polul opus, Facebook se confruntă cu o

Tesla a pierdut în ultimul trimestru aproximativ 671 milioane de dolari

Cred că foarte mulți dintre voi ați auzit în ultimii ani o mulțime de știri în legătură cu Elon Musk și realizările companiei acestuia – Tesla. Compania a avut o perioadă foarte bună de-a lungul timpului, a avut o mulțime de realizări notabile și a avut un profit impresionant. Însă lucrurile nu pot merge bine pentru totdeauna. Companiei i-a mers foarte prost în ultimul trimestru și a avut o pierdere de 671 de milioane de dolari, iar lucrurile rele pentru Tesla nu se opresc aici. Deși compania a promis că până la sfârșitul acestui an va ajunge să producă 5000

Pentru o competitie echilibrata in comunicatiile electronice romanesti

Vineri 25 sept 2015, chiar in ultima zi a consultarii privind dereglementarea accesului la retelele fixe lansata de ANCOM in 13 august, Ziarul Financiar publica pozitia critica a marilor operatori de telefonie mobila fata de aceasta intentie a autoritatii de a dereglementa piata comunicatiilor fixe, invocand dezechilibre competitionale si cerand acces la ce nu au – retele fixe – dupa ce pana acum au avut acces reglementat la reteaua Telekom/RomTelecom dar nu l-au folosit. Era pozitia fireasca a unor mari operatori de a incerca sa ofere pachetul maxim de servicii, de a-si intari pozitia pe piata, care vine insa in contradictie cu dezideratul unei piete competitive – jucatori cat mai multi si cat mai egali.

Totusi probleme competitionale si dezechilibre sunt!

O piata cu o competitie perfecta este una cu foarte multi competitori cu cote de piata egale, astfel ca dimensiunea oricarui competitor este mica fata de intreaga piata, fiecare dintre acestia nefiind in stare sa influenteze decisiv piata. Nu este cazul comunicatiilor electronice unde conditii specifice (investitii mari, licente spectru, etc.) reduc sever numarul competitorilor. Este cazul si al pietei comunicatiilor electronice din Romania, care desi, conform ANCOM, are peste 750 furnizori de servicii de Internet, circa 40 pentru telefonie fixa si cativa pentru comunicatii mobile, este departe de a fi (perfect) competitiva. De ce? Pentru ca cei mai multi dintre competitori sunt mici, au prezenta locala, ofera putine servicii si au, deci, o mica contributie la competitie, care se desfasoara la nivel national si in oferirea tuturor serviciiilor – telefonie fixa si mobila, Internet fix si mobil, Tv fix si mobil. Astfel numai cativa operatori conteaza in aceasta competitie. In primul rand operatorii de retele mobile nationale (Orange, Vodafone, Telekom si partial RCS&RDS) care pot oferi si servicii la punct fix, apoi cativa operatorii de retele fixe cu acoperire regionala (nu nationala) – RCS&RDS, UPC, DCS, etc. Sa mai spunem ca serviciile oferite la punct mobil sunt un puternic substitut pentru cele la punct fix si ca numai tarifele inca mari ale serviilor mobile si viteza de transmisie la Internet, le fac pe ultimele inca atractive.

Asadar, principalii operatori care ofera servicii de comunicatii electronice sunt – Telekom, care ofera intregul pachet (3×2) de servicii, telefonie, Internet si Tv, la punct fix si mobil prin cele doua entitati, Telekom si Telekom M, in curs de fuziune, Orange care ofera intregul pachet (3×2 servicii) folosind pentru aceasta si televiziunea prin satelit, RCS&RDS, care deasemena ofera pachetul complet de servicii cu mentiunea ca acoperirea retelelor fixe si mobile este departe a fi nationala, Vodafone, care nu poate oferi servicii Tv la punct fix si de aici o problema, UPC si DCS, care ofera cele trei servicii numai la punct fix, fapt care este o problema mult mai mare. Si bineinteles, restul de operatori mai mici, care ofera numai servicii la punct fix, au aceasta mare problema.

Orange Romania cu €909 milioane venituri este lider de piata conform informatiilor furnizate de Ministerul Finantelor, dar adevaratul lider este grupul Telekom cu venituri cumulate de peste €1 miliard (din pacate Ministerul Finantelor nu a publicat statisticile anului 2014 pentru Telekom si Telekom M).

venituri_comunicatiiSursa – Ministerul Finantelor, estimari autor

Cota de piata a grupului Telekom a scazut continuu in timp, cauzata mai ales de reducerea continua a veniturilor din telefonie fixa, in timp ce marii operatori si-au cam mentinut cota de piata. RCS&RDS si-a marit in ultimii ani cota de piata, ajutat si de reteaua mobila, probabil, in detrimentul Telekom.

cote_piataSursa – Ministerul Finantelor, estimari autor

Se observa un ”oarecare echilibru” intre primii patru operatori (Telekom, Orange, Vodafone si RCS&RDS) si un mare dezechilibru intre acestia si restul operatorilor. La finele anului 2014 grupul Telekom avea o cota de piata de 12,4+17,2=29,6% urmat de Orange cu 25,7%, Vodafone cu 25,7%, RCS&RDS cu 18,3%, UPC cu 4,2% si DCS cu 1,4%. Daca am lua in considerare toti operatorii, adica intreaga piata, aceste cote de piata ar fi ceva mai mici. Calculand indexul Herfindahl Hirschmann cu grupul Telekom o singura entitate, rezulta o valoare de 2328, valoare mai mare decat limita de 1800 pentru piata competitiva.

venituri_2014Din primele grafice se observa o importanta contributie a comunicatiilor mobile – venituri de circa €2,2 miliarde, incluzand aici si contributia RCS&RDS, sau circa 60% din veniturile totale ale comunicatiilor electronice romanesti. Aceasta se datoreaza si acoperirii mult mai bune a retelelor mobile decat a celor fixe – 99,9% pentru retelele 2G, etc. Serviciile mobile pot astfel patrunde aproape in fiecare casa. Unele servicii mobile (Internet de exemplu) sunt inca mai scumpe decat cele fixe fapt care contribuie la factura, dar intarzie adoptia. Insa cel mai important factor este mobilitatea, avantajului esential al comunicatiilor mobile asupra celor fixe – serviciile accesibile aproape de oriunde. Astfel, consumatorul alege predilect servicii la punct mobil pentru accesibilitate, dar mai ales pentru mobilitate. Acesta este un avantaj competitiv decisiv pentru operatorii de retele mobile fata de operatorii de retele fixe si explica veniturile mai mari.

Faptul ca pachetele totale cu 3×2 servicii fixe si mobile sunt din ce in ce mai folosite si ca acestea sunt mult mai accesibile operatorilor de retele mobile (prin LTE+, Tv prin satelit) decat operatorilor de retele fixe (retea mobila?) constituie un alt mare avantaj competitiv al operatorilor de retele mobile.

Din grafice se observa o mare diferenta de cota de piata intre operatorii de retele mobile si operatorii exclusiv de retele fixe, explicabila prin lipsa retelelor mobile pentru ultimii si deci de imposibilitatea accesarii intregii piete potentiale cu intreg pachetul de 3×2 servicii.

Ce ar fi de facut?

Cum principala problema competitionala este lipsa accesului operatorilor de retele fixe la retelele mobile cu acoperire nationala, ANCOM ar trebui URGENT sa reglementeze (inclusiv tarife si conditii rezonabile) accesul acestora la retelele mobile cu acoperire nationala. In felul acesta operatorii mici, UPC, DCS, etc. ar putea capata acoperire nationala si deci acces la aproape oricare potential client. Si bineintele ar putea oferi si servici la punct mobil. Nu numai acestia, ci si operatorii de retele mobile virtuale inexistenti in Romania pana in 2014. Romania, era una dintre putinele tari (Bulgaria?) din UE fara operatori de retele mobile virtuale din UE, desi in ultima vreme marii operatori clamau ca ar fi deschis retelele! . Era rezultatul refuzului de peste 10 ani al marilor operatori de retele mobile de a deschide retelele altor operatori, evitand astfel noi competitori. Astazi exista un singur operator virtual, Lycamobile, care a capatat recent acces la reteaua Telekom M.

O alta anomalie a pietei noastre de comunicatii mobile o constituie marile tarifele de terminare in retelele mobile – de prea mult timp, mult prea mari si mai mari decat tarifele de terminare in retelele fixe, care fac ca operatorii mici de retele fixe sa subventioneze marii operatori marindu-le veniturile pe seama utilizatorului final. Eforturile CE de a pune pe costuri tarifele de terminare a dus la micsorarea acestora in ultimii ani in UE. Astfel, ANCOM stabilea noi tarife de terminare in retelele mobile, €0,0096/minut de la 1 aprilie 2014, cu o intarziere de cel putin 15 luni. Pe langa marea intarziere a punerii pe costuri a tarifelor de terminare in retelele mobile, adica venituri marite pentru marii operatorii mobili inca minim 15 luni, ANCOM s-a lasat convinsa de marii operatori sa puna tarife de terminare mai mari decat in tarile vest europene, €0,0096/minut, mult prea mari pentru Romania, neglijand astfel diferente de dezvoltare economica care se regasesc si in structura costurilor serviciilor (cheltuieli operationale mai ales) dar si in puterea de cumparare a romanilor. Tinand seama de dezvoltarea economica, Romania ar tebui sa aiba, alaturi de Bulgaria, cele mai mici tarife de terminare in retelele mobile din UE

tarife_terminareTarife de terminare in retelele mobile la 1 ianuarie 2015, BEREC

Acum cateva zile autoritatea de reglementare din Belgia propunea reducerea tarifelor de terminare in retele mobile la €0,0074/minut pe baza modelului LRIC. Tinand seama de diferentele de dezvoltare economica, ANCOM ar trebui sa propuna, chiar in acest an, un tarif de terminare in retele mobile romanesti de €0,005/minut.
Mai mult, pe termen mediu ANCOM ar trebui sa ia in considerare reducerea pana la zero a tarifelor de terminare in retelele mobile pentru a echilibra competitia.

In raportul privind accesul la elemente de infrastructura, anexa la consultarea lansata in 13 august 2015, ANCOM sesiza corect ca nu exista probleme competitionale privind retelele fixe. Urmeaza sa sesizeze ca problemele sunt la retelele mobile si sa le remedieze rapid.

Dr. Nicolae Oaca

Nota: Articolul a fost publicat si pe Hotnews

Reply