Patronul Canal 33, Alexandru Răducanu, va intra în Cartea Recordurilor cu cel mai lung talk show din lume: 72 ore și 18 minute!

Cel mai lung talk show de televiziune din lume a avut loc în România! Timp de mai bine de 72 de ore, patronul Canal 33, Alexandru Răducanu, a moderat fără întrerupere un talk show în care au fost invitate aproape 100 de personalități din economie, cultură, antreprenoriat, politică, jurnalism, sport, dezvoltare personală, spiritualitate. Performanța omului de televiziune Alexandru Răducanu reprezintă, de departe, cel mai important eveniment TV din România din ultima perioadă. Emisiunea-eveniment a început sâmbătă 14 martie ora 8 și s-a încheiat trei zile mai tîrziu, marți 17 martie, la câteva minute după ora 8. Încheierea cu succes a

”Les miserables” de Ladj Ly – un apel la trezire

Revelația incontestabilă a festivalului Cannes 2019 și reprezentant al Franței în competiția oficială a Oscarurilor din acest an la categoria ”Cel mai bun film străin”, filmul de debut al lui Ladj Ly, ”Les miserables”, este mai întâi de toate purtătorul unui mesaj social și umanist. Filmul este construit în jurul indemnului la unitate, asumare și responsabilizare într-o lume din ce în ce mai corodata de tensiuni și conflicte.  ‘‘Je fais appel à votre esprit d’équipe. La cohésion. Sans cohésion, pas d’équipe. Et sans équipe, on est seuls.” (‘‘ Fac apel la spiritul vostru de echipa, la coeziune. Căci fără coeziune

Tipuri de fraude cu cartele SIM

Cum se fură în zilele noastre? Prin mecanisme multiple: prin diverse mecanisme informatice, prin şantaj online, prin alte metode îndelung uzitate în societatea românească.   Pot fi fraudaţi nu numai clienţii finali ci şi firmele de telefonie sau firmele care furnizează diverse servicii de conţinut. Cum? Fiind şi primul şi ultimul pe lanţul de distribuţie. Presupunem că un client oarecare îşi cumpără o cartelă SIM. Îi schimbă planul tarifar de la cartelă la abonament şi începe să trimită SMS-uri cu suprataxă. Sau apelează numere cu  suprataxă (SVA). Numerele cu suprataxa sunt deschise pentru diverse tipuri de conţinut, cu diverşi furnizori.

CEDO stabilește criteriile pentru inregistrarea cartelelor pre-pay. Ce invatam?

La data de 30.01.2020, CEDO a decis intr-un caz impotriva Germaniei ca nu exista o incalcare a dreptului la viata privata in cazul legii germane de obligare a cetatenilor de inregistrare a datelor personale pentru cartele SIM pre-pay. Daca cititi doar titlul, s-ar putea sa se inteleaga ca CEDO da un “cec in alb”, iar legea romaneasca (care nu este nici pe departe similara – OUG 69/2019) ar trebuie sa fie OK. Povestea este insa mult mai complicata, si doar citirea intregii argumentatii si a contextului ne poate releva ceea ce deja indicam inclusiv in amicus-curiae trimis in noiembrie 2019

Cazul Caracal produce victime și în media: România TV și Antena 1 amendate de CNA

Consiliul Național al Audiovizualuluia a amendat posturile de televiziune România TV și Antena 1 pentru acuzații nefondate aduse în cadrul emisiunilor realizate de cele două televiziuni, referitoare la cazul Caracal. Analizând reclamațiile primite, CNA a monitorizat emisiunile de știri și dezbateri din intervalul 20 septembrie – 21 octombrie 2019, constatând încălcarea dreptului fiecărei persoane la propria imagine, prevăzut în Codul de reglementare a conținutului audiovizual, Amenzi aplicate de CNA Cea mai mare amendă a fost îmcasată de România TV, 25.000 lei, pentru emisiunea „Breaking News” difuzată în data de 18.10.2019, în timp ce Antena 1 a scăpat cu ”doar” 10.000

Industria de turism, influențată radical de tehnologiile mobile

Profesioniștii industrei de turism și călătorii s-au reunit la București în cadrul unui eveniment Amadeus Executive Event. Dezbaterile avute în cadrul acestui eveniment s-au centrat în jurul schimbărilor radicale pe care noile tehnologii le-au adus industriei. În 2018 erau 4 miliarde de utilizatori ai Internetului, dintre aceștia peste 3 miliarde folosind rețelele sociale. În acest context, un lucru important de subliniat este că în influențarea deciziilor luate de utilizatori, prietenii sunt de două ori mai influenți decât celebritățile și factorii de opinie. Tehnologia informației devine o componentă de bază, în toate domeniile industriei, iar adopția se realizează într-un ritm accelerat.

Mobil nelimitat proiect inedit al Telekom si Carrefour Romania

Cum au promis reprezentantii Telekom se extinde proiectul Mobil Nelimitat. Parteneriatul cu Carrefour Romania, ofera romanilor experiente deosebite in timp real. Proiectul extins in reteaua de magazine Carrefour Romania doreste sa aduca mai aproape de clienti cele mai bune si mai rapide servicii de telefonie si in acelasi timp acces la internet nelimitat. Prin acest proiect clientii se pot abona la serviciile Telekom in mai putin de 5 minute. Pasii ce trebuie urmati sunt simplii si rapid de indeplinit. Serviciul este unul inovator, intrucat permite achizitionarea de servicii prin contracte cu perioade nelimitate, astfel beneficiarii nu mai sunt conditionati prin

Modificari privind localizarea terminalelor mobile

Curtea de Justitie  UE a decis ca companiile din domeniul Telecomunicatiilor sa transmita serviciilor de urgenta detalii legate de localizarea terminalelor conectate prin numarul de urgente european 112, chiar daca acestea nu sunt au cartele SIM integrate. Masura a fost luata dupa un lung proces, intentat de rudele unei adolescente de 17 ani  din Lituania care a fost rapita si ucisa, in 2013. Fata contactase numarul de urgenta 112 insa din pricina procedurilor birocratice nu a putut identificata.  Conform asociatiei EENA, numarul de urgenta 112 nu poate fi apelat in opt state ale Uniunii Europene, daca terminalele nu sunt prevazute

Romania, Germania, Italia, Austria si Ungaria au inceput implementarea tehnologiei 5G

Tehnologia 5G de mare viteza va fi disponibila cu 1 ianuarie 2020 in cateva dintre statele membre ale UE. Conform lui Alexandru Petrescu, ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale, parcursul de implementare se desfasoara conform planului. In cadrul unei conferinte pe teme de securitate, acesta a declarat: ”…autoritatea care are responsabilitatea in ceea ce priveste parcursul licitatiei pentru alocare frecventelor de 5G (Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii – ANCOM, n.r.) a demarat deja procesul de consultare publica chiar pe site-ul institutiei. Parcursul este in desfasurare conform planului pe care noi ni l-am asumat si asteptam ca, pana la

Pentru o competitie echilibrata in comunicatiile electronice romanesti

Vineri 25 sept 2015, chiar in ultima zi a consultarii privind dereglementarea accesului la retelele fixe lansata de ANCOM in 13 august, Ziarul Financiar publica pozitia critica a marilor operatori de telefonie mobila fata de aceasta intentie a autoritatii de a dereglementa piata comunicatiilor fixe, invocand dezechilibre competitionale si cerand acces la ce nu au – retele fixe – dupa ce pana acum au avut acces reglementat la reteaua Telekom/RomTelecom dar nu l-au folosit. Era pozitia fireasca a unor mari operatori de a incerca sa ofere pachetul maxim de servicii, de a-si intari pozitia pe piata, care vine insa in contradictie cu dezideratul unei piete competitive – jucatori cat mai multi si cat mai egali.

Totusi probleme competitionale si dezechilibre sunt!

O piata cu o competitie perfecta este una cu foarte multi competitori cu cote de piata egale, astfel ca dimensiunea oricarui competitor este mica fata de intreaga piata, fiecare dintre acestia nefiind in stare sa influenteze decisiv piata. Nu este cazul comunicatiilor electronice unde conditii specifice (investitii mari, licente spectru, etc.) reduc sever numarul competitorilor. Este cazul si al pietei comunicatiilor electronice din Romania, care desi, conform ANCOM, are peste 750 furnizori de servicii de Internet, circa 40 pentru telefonie fixa si cativa pentru comunicatii mobile, este departe de a fi (perfect) competitiva. De ce? Pentru ca cei mai multi dintre competitori sunt mici, au prezenta locala, ofera putine servicii si au, deci, o mica contributie la competitie, care se desfasoara la nivel national si in oferirea tuturor serviciiilor – telefonie fixa si mobila, Internet fix si mobil, Tv fix si mobil. Astfel numai cativa operatori conteaza in aceasta competitie. In primul rand operatorii de retele mobile nationale (Orange, Vodafone, Telekom si partial RCS&RDS) care pot oferi si servicii la punct fix, apoi cativa operatorii de retele fixe cu acoperire regionala (nu nationala) – RCS&RDS, UPC, DCS, etc. Sa mai spunem ca serviciile oferite la punct mobil sunt un puternic substitut pentru cele la punct fix si ca numai tarifele inca mari ale serviilor mobile si viteza de transmisie la Internet, le fac pe ultimele inca atractive.

Asadar, principalii operatori care ofera servicii de comunicatii electronice sunt – Telekom, care ofera intregul pachet (3×2) de servicii, telefonie, Internet si Tv, la punct fix si mobil prin cele doua entitati, Telekom si Telekom M, in curs de fuziune, Orange care ofera intregul pachet (3×2 servicii) folosind pentru aceasta si televiziunea prin satelit, RCS&RDS, care deasemena ofera pachetul complet de servicii cu mentiunea ca acoperirea retelelor fixe si mobile este departe a fi nationala, Vodafone, care nu poate oferi servicii Tv la punct fix si de aici o problema, UPC si DCS, care ofera cele trei servicii numai la punct fix, fapt care este o problema mult mai mare. Si bineinteles, restul de operatori mai mici, care ofera numai servicii la punct fix, au aceasta mare problema.

Orange Romania cu €909 milioane venituri este lider de piata conform informatiilor furnizate de Ministerul Finantelor, dar adevaratul lider este grupul Telekom cu venituri cumulate de peste €1 miliard (din pacate Ministerul Finantelor nu a publicat statisticile anului 2014 pentru Telekom si Telekom M).

venituri_comunicatiiSursa – Ministerul Finantelor, estimari autor

Cota de piata a grupului Telekom a scazut continuu in timp, cauzata mai ales de reducerea continua a veniturilor din telefonie fixa, in timp ce marii operatori si-au cam mentinut cota de piata. RCS&RDS si-a marit in ultimii ani cota de piata, ajutat si de reteaua mobila, probabil, in detrimentul Telekom.

cote_piataSursa – Ministerul Finantelor, estimari autor

Se observa un ”oarecare echilibru” intre primii patru operatori (Telekom, Orange, Vodafone si RCS&RDS) si un mare dezechilibru intre acestia si restul operatorilor. La finele anului 2014 grupul Telekom avea o cota de piata de 12,4+17,2=29,6% urmat de Orange cu 25,7%, Vodafone cu 25,7%, RCS&RDS cu 18,3%, UPC cu 4,2% si DCS cu 1,4%. Daca am lua in considerare toti operatorii, adica intreaga piata, aceste cote de piata ar fi ceva mai mici. Calculand indexul Herfindahl Hirschmann cu grupul Telekom o singura entitate, rezulta o valoare de 2328, valoare mai mare decat limita de 1800 pentru piata competitiva.

venituri_2014Din primele grafice se observa o importanta contributie a comunicatiilor mobile – venituri de circa €2,2 miliarde, incluzand aici si contributia RCS&RDS, sau circa 60% din veniturile totale ale comunicatiilor electronice romanesti. Aceasta se datoreaza si acoperirii mult mai bune a retelelor mobile decat a celor fixe – 99,9% pentru retelele 2G, etc. Serviciile mobile pot astfel patrunde aproape in fiecare casa. Unele servicii mobile (Internet de exemplu) sunt inca mai scumpe decat cele fixe fapt care contribuie la factura, dar intarzie adoptia. Insa cel mai important factor este mobilitatea, avantajului esential al comunicatiilor mobile asupra celor fixe – serviciile accesibile aproape de oriunde. Astfel, consumatorul alege predilect servicii la punct mobil pentru accesibilitate, dar mai ales pentru mobilitate. Acesta este un avantaj competitiv decisiv pentru operatorii de retele mobile fata de operatorii de retele fixe si explica veniturile mai mari.

Faptul ca pachetele totale cu 3×2 servicii fixe si mobile sunt din ce in ce mai folosite si ca acestea sunt mult mai accesibile operatorilor de retele mobile (prin LTE+, Tv prin satelit) decat operatorilor de retele fixe (retea mobila?) constituie un alt mare avantaj competitiv al operatorilor de retele mobile.

Din grafice se observa o mare diferenta de cota de piata intre operatorii de retele mobile si operatorii exclusiv de retele fixe, explicabila prin lipsa retelelor mobile pentru ultimii si deci de imposibilitatea accesarii intregii piete potentiale cu intreg pachetul de 3×2 servicii.

Ce ar fi de facut?

Cum principala problema competitionala este lipsa accesului operatorilor de retele fixe la retelele mobile cu acoperire nationala, ANCOM ar trebui URGENT sa reglementeze (inclusiv tarife si conditii rezonabile) accesul acestora la retelele mobile cu acoperire nationala. In felul acesta operatorii mici, UPC, DCS, etc. ar putea capata acoperire nationala si deci acces la aproape oricare potential client. Si bineintele ar putea oferi si servici la punct mobil. Nu numai acestia, ci si operatorii de retele mobile virtuale inexistenti in Romania pana in 2014. Romania, era una dintre putinele tari (Bulgaria?) din UE fara operatori de retele mobile virtuale din UE, desi in ultima vreme marii operatori clamau ca ar fi deschis retelele! . Era rezultatul refuzului de peste 10 ani al marilor operatori de retele mobile de a deschide retelele altor operatori, evitand astfel noi competitori. Astazi exista un singur operator virtual, Lycamobile, care a capatat recent acces la reteaua Telekom M.

O alta anomalie a pietei noastre de comunicatii mobile o constituie marile tarifele de terminare in retelele mobile – de prea mult timp, mult prea mari si mai mari decat tarifele de terminare in retelele fixe, care fac ca operatorii mici de retele fixe sa subventioneze marii operatori marindu-le veniturile pe seama utilizatorului final. Eforturile CE de a pune pe costuri tarifele de terminare a dus la micsorarea acestora in ultimii ani in UE. Astfel, ANCOM stabilea noi tarife de terminare in retelele mobile, €0,0096/minut de la 1 aprilie 2014, cu o intarziere de cel putin 15 luni. Pe langa marea intarziere a punerii pe costuri a tarifelor de terminare in retelele mobile, adica venituri marite pentru marii operatorii mobili inca minim 15 luni, ANCOM s-a lasat convinsa de marii operatori sa puna tarife de terminare mai mari decat in tarile vest europene, €0,0096/minut, mult prea mari pentru Romania, neglijand astfel diferente de dezvoltare economica care se regasesc si in structura costurilor serviciilor (cheltuieli operationale mai ales) dar si in puterea de cumparare a romanilor. Tinand seama de dezvoltarea economica, Romania ar tebui sa aiba, alaturi de Bulgaria, cele mai mici tarife de terminare in retelele mobile din UE

tarife_terminareTarife de terminare in retelele mobile la 1 ianuarie 2015, BEREC

Acum cateva zile autoritatea de reglementare din Belgia propunea reducerea tarifelor de terminare in retele mobile la €0,0074/minut pe baza modelului LRIC. Tinand seama de diferentele de dezvoltare economica, ANCOM ar trebui sa propuna, chiar in acest an, un tarif de terminare in retele mobile romanesti de €0,005/minut.
Mai mult, pe termen mediu ANCOM ar trebui sa ia in considerare reducerea pana la zero a tarifelor de terminare in retelele mobile pentru a echilibra competitia.

In raportul privind accesul la elemente de infrastructura, anexa la consultarea lansata in 13 august 2015, ANCOM sesiza corect ca nu exista probleme competitionale privind retelele fixe. Urmeaza sa sesizeze ca problemele sunt la retelele mobile si sa le remedieze rapid.

Dr. Nicolae Oaca

Nota: Articolul a fost publicat si pe Hotnews

Reply