Spre finele lunii noiembrie 2014, Consiliul Concurentei lansa o consultare publica referitoare la tarifele de terminare in retelele mobile, urmare a unei evolutii considerate nemultumitoare a transferului catre utilizatorii finali de servicii de comunicatii mobile a reducerilor tarifelor de terminare in retelele mobile stabilite de catre ANCOM. Consultarea publica si angajamentele asumate de cei patru operatori de telefonie mobila.
Preambul
Telefonia mobila a fost lansata la inceputul anilor 90’, la cativa ani dupa primele miscari de liberalizare a telefoniei fixe din SUA si Anglia, dar inainte de liberalizarea din Europa. Nu s-a considerat necesara reglementarea acestei noi piete, deoarece, avand de la inceput mai multi competitori, era socotita competitiva. Aceasta a facut ca tarifele sa fie stabilite de catre operatori, care speculand marele avantaj al telefoniei mobile, mobilitatea, au impus tarife mari, atat in interiorul retelei, dar mai ales spre afara ei. In timp tarifele au scazut, iar in ultimii ani Comisia Europeana a intervenit decisiv in punerea pe costuri a tarifelor (roaming, terminare). Romania, tara membra a UE, a transpus in plan national aceste tarife uneori cu intarziere, ca de exemplu la ultimele tarife de terminare in retelele mobile, cand intarzierea a fost de cel putin 15 luni.
Tarifele de terminare in retelele mobile au fost si inca sunt mari si mult mai mari decat cele pentru retelele fixe, astfel ca asistam in continuare la subventionarea telefoniei mobile, afacere inca in dezvoltare, de catre telefonia fixa, afacere aflata in partea descendenta a ciclului de viata.
Daca analizam tarifele din telefonia mobila din Romania observam ca au fost construite pentru a tine captiv consumatorul acestor servicii: sute de minute in retea, apoi mii de minute la tarife rezonabile si uriase taxe vamale care sa-i opreasca sa ’iasa’ din retea la depasirea minutelor alocate – Cosmote €0,223/minut la abonament de €8,8/luna, Orange – €0,15/minut la abonament de €8/luna si Vodafone €0,21/minut la abonament de €9 in 2013. S-a ajuns in decursul timpului ca Romania sa aiba patru retele de comunicatii mobile care nu prea comunica intre ele – in decembrie 2014 circa 80% din trafic se termina in propria retea si doar 13.6% se termina in alte retele mobile, fapt ce nu denota eficienta.
Sursa: ANCOM
Asa au ajuns romanii, in incercarea de a vorbi cu persoane conectate in alte retele, sa aiba in buzunar 2 sau 3 telefoane mobile conectate in retele diferite pentru a evita mari tarife de terminare. Astfel, numarul mare de SIMuri tradus printr-o penetrare mare, peste 100% cum este in Romania, dar si in alte tari, nu ar trebui sa fie un motiv de mandrie nationala, ci dimpotriva ar trebui socotit un esec al pietei de vreme ce romanii platesc mai mult pentru telefonia mobila avand doua sau chiar trei telefoane mobile conectate in diferite retele. Nu acelasi lucru se intampla in telefonia fixa unde tarifele rezonabile de terminare, dar si substitutia fix-mobil, nu ii face pe romani sa aiba mai multe telefoane fixe, desi sunt mai multe retele de telefonie fixa.
Sursa: ANCOM
Conform ANCOM, la finele anului 2014 erau 25,2 milioane SIMuri vandute din care 22,9 milioane SIMuri active la o populatie de circa 20 milioane. 2,9 miloane dintre SIMurile active, adica 12,7%, erau abonamente persoane juridice, astfel ca rezulta 20 milioane SIMuri active personale, detinute de o populatie de circa 20 milioane locuitori. Conform INS circa 1,06 milioane reprezinta populatia in varsta de 0-4 ani, despre care se poate spune ca nu are telefon mobil si 1,1 milioane reprezinta populatia cu varsta intre 5 si 9 ani, astfel ca s-ar putea presupune ca cel putin circa 1,5 milioane romani cu varste intre 0 si 6 ani nu au telefon mobil, rezultand 20 milioane SIMuri detinute de maxim 18,5 milioane persoane. O cifra rezonabila a romanilor care nu au telefon mobil ar putea fi mai mare: 2 sau chiar 2,5 milioane, daca ne gandim si la faptul ca 46% din populatie locuieste in mediul rural. Ar rezulta astfel 20 milioane SIMuri detinute de 17,5-18 milioane persoane, adica circa 10% dintre romani au cel putin doua telefoane pentru evitarea acestei taxe. Astfel, ar putea rezulta ca, din cauza acestor tarife mari, romanii platesc cu circa 10%, sau circa €200 milioane pe an mai mult decit ar trebui. Un studiu KPMG din toamna 2013 arata ca prin reducerea tarifelor de interconectare cu retelele mobile propusa de ANCOM in august 2013 de la c€3,07/minut la c€0,86/minut, Romania ar plati cu €206 milioane/an mai putin pentru aceste servicii. Altfel zis, Romania plateste mai mult, nu doar pentru aparatele telefonice, ci pentru conectarea lor in mai multe retele, costurile in plus evidentiate de studiul KPMG de €206 milioane pe an, sau circa €10/an pentru fiecare din cei circa 20 milioane de romani.
Comentarii la angajamentele operatorilor
Primii trei operatori dupa cota de piata, Orange, Vodafone si Telekom/Cosmote, propun acelasi mecanism – monitorizarea si compararea tarifului mediu de pe piata cu amanuntul cu nivelul tarifului de terminare de gross:
TA= Venit/Trafic
Acesta se compara cu tariful de terminare, trebuind sa fie mai mare decat acesta.
Observatii:
– mecanismul propus nu face referire directa la tarifele convorbirilor in afara retelei, nu urmareste direct tariful de terminare
– ponderea traficului terminat in alte retele mobile este prea mica (cca 12%) astfel ca rezultatul este influentat de traficul majoritar
– marea majoritate a ofertelor operatorilor de comunicatii mobile contin pe langa trafic telefonic in interiorul si exteriorul retelei, SMSuri si trafic de date incluse, fara a fi tarifate explicit fiecare, pentru evidentierea usoara si fara echivoc a veniturilor din telefonie. Raportarile operatorilor ar putea fi contestate atata vreme cat nu sunt evidentiate in clar costuri pentru telefonie, SMSuri sau date.
Propunere de mecanism de monitorizare
Rolul demersului/consultarii ar fi sa stabileasca un mecanism de monitorizare a transferului catre utilizatorii finali de servicii de comunicatii mobile a reducerii tarifelor de terminare in retelele mobile. Pentru aceasta propun monitorizarea evolutiei unor indicatori influentati de tarifele de terminare in retelele mobile:
- tariful mediu pe minut convorbire TA = Venit/Trafic, asa cum a fost definit de primii trei operatori. Se compara cu tariful de terminare, trebuind sa fie mai mare decat acesta. Se va calcula si urmari evolutia in timp pentru fiecare operator.
- destinatia traficului generat de retelele mobile, pentru a se evidentia ponderea traficului terminat in propria retea, dar si in alte retele, mobile sau fixe. Odata cu scaderea tarifelor de terminare ar trebui sa scada ponderea traficului terminat in propria retea si sa creasca ponderea traficului terminat in alte retele nationale. Se vor face calcule pentru fiecare operator, urmarindu-se evolutia in timp. Pe temen mediu si odata cu disparitia efectului de ”club”, traficul terminat in propria retea mobila ar putea scadea la o valoare data de ponderea SIMurilor operatorului in total SIMuri plus linii telefonice.
- penetrarea telefoanelor mobile, determinata ca raportul dintre numarul SIMurilor vandute si active si populatia tarii, care pe termen mediu ar putea sa scada la cel putin 110%, respectiv 100%, fapt ce ar putea conduce si la disparitia efectului de ”club”.
Evolutia celor trei indicatori ar trebui analizata individual, dar si coreleta intre ei si cu evolutia tarifelor de terminare in retelele mobile.
Se propune si monitorizarea ofertele operatorilor pentru a se constata ca includ un numar rezonabil de minute nationale in toate ofertele (abonament, preplatit) si mai ales in cele mai ieftine, la tarife care transfera catre utilizatori reducerile tarifelor de terminare practicate de ANCOM.
Mai propunem actualizarea/recalcularea periodica, cel putin anual, a tarifelor de terminare in retelele mobile de catre ANCOM, pentru punerea pe costuri a tarifelor de terminare, astfel incat acestea sa fie aduse sub nivelul tarifelor de terminare practicate de celelate tari UE. Tinand seama si de indicatori macroeconomici Romania (si Bulgaria) ar trebui sa aiba cele mai mici tarife de terminare in retelele mobile din UE.
Punerea pe costuri de catre ANCOM a tarifelor de terminare in retele mobile ofera un moment asemanator cu cel de la liberalizarea telefoniei fixe cand au fost rebalansate tarifele. Pana la liberalizare, convorbirile locale ieftine erau subventionate prin tarifele mari ale convorbirilor interurbane, iar acum tarifele mari practicate de operatorii de telefonie mobila pentru convorbirile catre alte retele au rolul de a crea efectul de ”club”, dar si de a subventiona convorbirile in propria retea. Rebalansarea tarifelor din telefonie mobila ar trebui sa insemne ca diferenta dintre tariful unei convorbiri terminata in propria retea si una terminata in alta retea sa fie de circa c€1/minut, la tariful reglementat de c€0,96/minut.
Durata de monitorizare ar putea fi de minim trei ani, pentru a se putea constata indeplinirea obiectivelor propuse pe termen mediu. Monitorizarea poate fi semestriala, in primul an chiar trimestriala pentru ca reactia la evolutie sa fie mai rapida.
Dupa cei trei ani propusi pentru monitorizare, se poate considera ca demersul a reusit numai daca utilizatorul roman de comunicatii mobile va avea in buzunar doar un singur telefon mobil, asa cum are, daca mai are, un singur telefon fix acasa!
Dr. Nicolae Oaca
Va dau dreptate, insa tendinta pe care o descrieti in articol se diminueaza din ce in ce mai mult, odata cu lansarea pe piata de catre operatorii mobili a abonamentelor cu minute nelimitate in orice retea. Ce rost mai are in cazul acesta sa-mi cumpar doua cartele din retele diferite?
Abonamentele s-au scumpit si se scumpesc din ce in ce mai mult. Eu nu am nevoie de minute nelimitate, ci de un abonament mai ieftin. Dar nu mai gasesti la niciun operator abonamente mai jos de 7-8 euro…
As este – operarorii au marit tarifele abonamnetelor. Acestia se plang ca in Romania sunt cele mai mici tarife uitand ca sunt si cele mai mici salarii si ca exista o corelatire intre tarife, preturi si puterea de cumparare. Piata ajunsa la mauritate, criza economica (din 2009) dar si taxarea aiurea (taxa pe stalp) au facut ca veniturile si profitul sa scada vertiginos in perioada amintita. Remediul – tarifele!!!
Rolul demersului Consiului Concurenței este ca reducerea tarifelor de terminare în rețelele mobile sa se transfere catre utilizatorul final, iar când tarifele de terminare se vor reduce suficient romanii vor avea doar un singur telefon mobil in buzunar. Ofertele cu minute nelimitate sunt și rodul competiției dar și al eforturilor Comisiei Europen de a pune pe costuri tarifele de terminare. Deocamdata aceste oferte nelimiate costa cam mult.
Aveti dreptate – nu are rost sa ai doua telefoane mobile daca tarife de terminare in rețelel mobile sunt rezonabile sau, de ce nu, zero!
Rolul demersului Consiului Concurenței este ca reducerea tarifelor de terminare în rețelele mobile sa se transfere catre utilizatorul final, iar când tarifele de terminare se vor reduce suficient romanii vor avea doar un singur telefon mobil in buzunar. Ofertele cu minute nelimitate sunt și rodul competiției dar și al eforturilor Comisiei Europen de a pune pe costuri tarifele de terminare. Deocamdata aceste oferte nelimiate costa cam mult.
Aveti dreptate – nu are rost sa ai doua telefoane mobile daca tarife de terminare in rețelel mobile sunt rezonabile sau, de ce nu, zero!