Cazul Caracal produce victime și în media: România TV și Antena 1 amendate de CNA

Consiliul Național al Audiovizualuluia a amendat posturile de televiziune România TV și Antena 1 pentru acuzații nefondate aduse în cadrul emisiunilor realizate de cele două televiziuni, referitoare la cazul Caracal. Analizând reclamațiile primite, CNA a monitorizat emisiunile de știri și dezbateri din intervalul 20 septembrie – 21 octombrie 2019, constatând încălcarea dreptului fiecărei persoane la propria imagine, prevăzut în Codul de reglementare a conținutului audiovizual, Amenzi aplicate de CNA Cea mai mare amendă a fost îmcasată de România TV, 25.000 lei, pentru emisiunea „Breaking News” difuzată în data de 18.10.2019, în timp ce Antena 1 a scăpat cu ”doar” 10.000

Industria de turism, influențată radical de tehnologiile mobile

Profesioniștii industrei de turism și călătorii s-au reunit la București în cadrul unui eveniment Amadeus Executive Event. Dezbaterile avute în cadrul acestui eveniment s-au centrat în jurul schimbărilor radicale pe care noile tehnologii le-au adus industriei. În 2018 erau 4 miliarde de utilizatori ai Internetului, dintre aceștia peste 3 miliarde folosind rețelele sociale. În acest context, un lucru important de subliniat este că în influențarea deciziilor luate de utilizatori, prietenii sunt de două ori mai influenți decât celebritățile și factorii de opinie. Tehnologia informației devine o componentă de bază, în toate domeniile industriei, iar adopția se realizează într-un ritm accelerat.

Mobil nelimitat proiect inedit al Telekom si Carrefour Romania

Cum au promis reprezentantii Telekom se extinde proiectul Mobil Nelimitat. Parteneriatul cu Carrefour Romania, ofera romanilor experiente deosebite in timp real. Proiectul extins in reteaua de magazine Carrefour Romania doreste sa aduca mai aproape de clienti cele mai bune si mai rapide servicii de telefonie si in acelasi timp acces la internet nelimitat. Prin acest proiect clientii se pot abona la serviciile Telekom in mai putin de 5 minute. Pasii ce trebuie urmati sunt simplii si rapid de indeplinit. Serviciul este unul inovator, intrucat permite achizitionarea de servicii prin contracte cu perioade nelimitate, astfel beneficiarii nu mai sunt conditionati prin

Modificari privind localizarea terminalelor mobile

Curtea de Justitie  UE a decis ca companiile din domeniul Telecomunicatiilor sa transmita serviciilor de urgenta detalii legate de localizarea terminalelor conectate prin numarul de urgente european 112, chiar daca acestea nu sunt au cartele SIM integrate. Masura a fost luata dupa un lung proces, intentat de rudele unei adolescente de 17 ani  din Lituania care a fost rapita si ucisa, in 2013. Fata contactase numarul de urgenta 112 insa din pricina procedurilor birocratice nu a putut identificata.  Conform asociatiei EENA, numarul de urgenta 112 nu poate fi apelat in opt state ale Uniunii Europene, daca terminalele nu sunt prevazute

Romania, Germania, Italia, Austria si Ungaria au inceput implementarea tehnologiei 5G

Tehnologia 5G de mare viteza va fi disponibila cu 1 ianuarie 2020 in cateva dintre statele membre ale UE. Conform lui Alexandru Petrescu, ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale, parcursul de implementare se desfasoara conform planului. In cadrul unei conferinte pe teme de securitate, acesta a declarat: ”…autoritatea care are responsabilitatea in ceea ce priveste parcursul licitatiei pentru alocare frecventelor de 5G (Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii – ANCOM, n.r.) a demarat deja procesul de consultare publica chiar pe site-ul institutiei. Parcursul este in desfasurare conform planului pe care noi ni l-am asumat si asteptam ca, pana la

Thales avertizeaza: Hackerii sustinuti sunt cea mai mare amenintare in domeniul securitatii cibernetice

Thales este gruparea franceza care se ocupa cu studii de amploare in domeniul securitatii informatice. Aceasta in colaborare cu una dintre cele mai cunoscute firme producatoare de software antivirus avertizeaza ca cei mai periculosi pirati cibernetici sunt hackeri sustinuti de state. Conform unui raport anual realizat de cele doua companii, din cele 66 de grupari de hackeri confirmate aproximativ 50% ar avea sustinere statala. Gruparile acestea infaptuiesc activitati de ciberspionaj, sabotaj, furt intelectual si chiar contribuie la destabilizarea politica a altor state. Conform aceluiasi raport, restul de 50% dintre hackeri sunt motivati de ideologi, religie, bani.  Gruparile infractionale din Rusia

SIDI Bucharest: prima Școală de iarnă pe tema guvernanței internetului, politicilor digitale și inovării

În perioda 9-13 decembrie 2019, Scoala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) va găzdui ”SIDI Bucharest”, prima Școală de iarnă pe tema guvernanței internetului, politicilor digitale și inovării organizată în România. Organizatorii sunt: Facultatea de Administrație Publică (SNSPA) Internet Corporation for Assigned Names and Numbers Internet Society DiploFoundation South Eastern European Dialogue on Internet Governance. Citește mai multe pe apti.ro Daca ti-a placut articolul, da-l mai departe:

Un minister pentru telecomunicații!

Circulă zvonul că ar putea dispărea ministerul ”telecomunicațiilor” din noul guvern de tranziție, care se va forma în curând. Că PNL, care va forma noul guvern, în dorința de simplificare a aparatului executiv, ar reduce la 15 numărul ministerelor și că printre aceste 15 ministere nu se regăsește și MINISTERUL ”TELECOMUNICAȚIILOR” (astăzi Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale). În locul ministerului telecomunicațiilor ar urma să apară un departament sau agenție într-un minister (ministerul transporturior sau al energiei?) din guvernul de tranziție. Suntem în anul 2019 și se pare că istoria se repeta. Ar fi a doua oară când PNL ar desființa

ANCOM doreste micsorarea tarifelor de interconectare

Sorin Grindeanu, presedintele Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii  – ANCOM a anuntat recent ca doreste micsorarea tarifelor practicate pentruterminarea apelurilor in retelele mobile, in vederea pastrarii unor standarde competitive. Acesta a anuntat ca romanii vor putea beneficia de oferte atractive si reduceri pentru  convorbiri cu pana la 10%, incepand cu 1 ianuarie 2020.  Masurile aceste vor fi adoptate vor alinia Romania la directiva Europeana 2018/1972  ce stabileste aplicarea unor tarife maxime unice la nivelul Uniunii Europene pentru apelurile mobile si fixe. In vedera implementarii acestei directive, ANCOM recomanda aplicarea unui tarif maxim de 0.76 eurocenti/minut, mai mic

Pentru tarifarea corecta a serviciilor de telefonie mobila

Spre finele lunii noiembrie 2014, Consiliul Concurentei lansa o consultare publica referitoare la tarifele de terminare in retelele mobile, urmare a unei evolutii considerate nemultumitoare a transferului catre utilizatorii finali de servicii de comunicatii mobile a reducerilor tarifelor de terminare in retelele mobile stabilite de catre ANCOM. Consultarea publica si angajamentele asumate de cei patru operatori de telefonie mobila.

Preambul

Telefonia mobila a fost lansata la inceputul anilor 90’, la cativa ani dupa primele miscari de liberalizare a telefoniei fixe din SUA si Anglia, dar inainte de liberalizarea din Europa. Nu s-a considerat necesara reglementarea acestei noi piete, deoarece, avand de la inceput mai multi competitori, era socotita competitiva. Aceasta a facut ca tarifele sa fie stabilite de catre operatori, care speculand marele avantaj al telefoniei mobile, mobilitatea, au impus tarife mari, atat in interiorul retelei, dar mai ales spre afara ei. In timp tarifele au scazut, iar in ultimii ani Comisia Europeana a intervenit decisiv in punerea pe costuri a tarifelor (roaming, terminare). Romania, tara membra a UE, a transpus in plan national aceste tarife uneori cu intarziere, ca de exemplu la ultimele tarife de terminare in retelele mobile, cand intarzierea a fost de cel putin 15 luni.

Tarifele de terminare in retelele mobile au fost si inca sunt mari si mult mai mari decat cele pentru retelele fixe, astfel ca asistam in continuare la subventionarea telefoniei mobile, afacere inca in dezvoltare, de catre telefonia fixa, afacere aflata in partea descendenta a ciclului de viata.

Daca analizam tarifele din telefonia mobila din Romania observam ca au fost construite pentru a tine captiv consumatorul acestor servicii: sute de minute in retea, apoi mii de minute la tarife rezonabile si uriase taxe vamale care sa-i opreasca sa ’iasa’ din retea la depasirea minutelor alocate – Cosmote €0,223/minut la abonament de €8,8/luna, Orange – €0,15/minut la abonament de €8/luna si Vodafone €0,21/minut la abonament de €9 in 2013. S-a ajuns in decursul timpului ca Romania sa aiba patru retele de comunicatii mobile care nu prea comunica intre ele – in decembrie 2014 circa 80% din trafic se termina in propria retea si doar 13.6% se termina in alte retele mobile, fapt ce nu denota eficienta.

destinatie_trafic

Sursa: ANCOM

Asa au ajuns romanii, in incercarea de a vorbi cu persoane conectate in alte retele, sa aiba in buzunar 2 sau 3 telefoane mobile conectate in retele diferite pentru a evita mari tarife de terminare. Astfel, numarul mare de SIMuri tradus printr-o penetrare mare, peste 100% cum este in Romania, dar si in alte tari, nu ar trebui sa fie un motiv de mandrie nationala, ci dimpotriva ar trebui socotit un esec al pietei de vreme ce romanii platesc mai mult pentru telefonia mobila avand doua sau chiar trei telefoane mobile conectate in diferite retele. Nu acelasi lucru se intampla in telefonia fixa unde tarifele rezonabile de terminare, dar si substitutia fix-mobil, nu ii face pe romani sa aiba mai multe telefoane fixe, desi sunt mai multe retele de telefonie fixa.

penetrare_mobila

Sursa: ANCOM

Conform ANCOM, la finele anului 2014 erau 25,2 milioane SIMuri vandute din care 22,9 milioane SIMuri active la o populatie de circa 20 milioane. 2,9 miloane dintre SIMurile active, adica 12,7%, erau abonamente persoane juridice, astfel ca rezulta 20 milioane SIMuri active personale, detinute de o populatie de circa 20 milioane locuitori. Conform INS circa 1,06 milioane reprezinta populatia in varsta de 0-4 ani, despre care se poate spune ca nu are telefon mobil si 1,1 milioane reprezinta populatia cu varsta intre 5 si 9 ani, astfel ca s-ar putea presupune ca cel putin circa 1,5 milioane romani cu varste intre 0 si 6 ani nu au telefon mobil, rezultand 20 milioane SIMuri detinute de maxim 18,5 milioane persoane. O cifra rezonabila a romanilor care nu au telefon mobil ar putea fi mai mare: 2 sau chiar 2,5 milioane, daca ne gandim si la faptul ca 46% din populatie locuieste in mediul rural. Ar rezulta astfel 20 milioane SIMuri detinute de 17,5-18 milioane persoane, adica circa 10% dintre romani au cel putin doua telefoane pentru evitarea acestei taxe. Astfel, ar putea rezulta ca, din cauza acestor tarife mari, romanii platesc cu circa 10%, sau circa €200 milioane pe an mai mult decit ar trebui. Un studiu KPMG din toamna 2013 arata ca prin reducerea tarifelor de interconectare cu retelele mobile propusa de ANCOM in august 2013 de la c€3,07/minut la c€0,86/minut, Romania ar plati cu €206 milioane/an mai putin pentru aceste servicii. Altfel zis, Romania plateste mai mult, nu doar pentru aparatele telefonice, ci pentru conectarea lor in mai multe retele, costurile in plus evidentiate de studiul KPMG de €206 milioane pe an, sau circa €10/an pentru fiecare din cei circa 20 milioane de romani.

Comentarii la angajamentele operatorilor

Primii trei operatori dupa cota de piata, Orange, Vodafone si Telekom/Cosmote, propun acelasi mecanism – monitorizarea si compararea tarifului mediu de pe piata cu amanuntul cu nivelul tarifului de terminare de gross:
TA= Venit/Trafic

Acesta se compara cu tariful de terminare, trebuind sa fie mai mare decat acesta.

Observatii:

– mecanismul propus nu face referire directa la tarifele convorbirilor in afara retelei, nu urmareste direct tariful de terminare
– ponderea traficului terminat in alte retele mobile este prea mica (cca 12%) astfel ca rezultatul este influentat de traficul majoritar
– marea majoritate a ofertelor operatorilor de comunicatii mobile contin pe langa trafic telefonic in interiorul si exteriorul retelei, SMSuri si trafic de date incluse, fara a fi tarifate explicit fiecare, pentru evidentierea usoara si fara echivoc a veniturilor din telefonie. Raportarile operatorilor ar putea fi contestate atata vreme cat nu sunt evidentiate in clar costuri pentru telefonie, SMSuri sau date.

Propunere de mecanism de monitorizare

Rolul demersului/consultarii ar fi sa stabileasca un mecanism de monitorizare a transferului catre utilizatorii finali de servicii de comunicatii mobile a reducerii tarifelor de terminare in retelele mobile. Pentru aceasta propun monitorizarea evolutiei unor indicatori influentati de tarifele de terminare in retelele mobile:

  • tariful mediu pe minut convorbire TA = Venit/Trafic, asa cum a fost definit de primii trei operatori. Se compara cu tariful de terminare, trebuind sa fie mai mare decat acesta. Se va calcula si urmari evolutia in timp pentru fiecare operator.
  • destinatia traficului generat de retelele mobile, pentru a se evidentia ponderea traficului terminat in propria retea, dar si in alte retele, mobile sau fixe. Odata cu scaderea tarifelor de terminare ar trebui sa scada ponderea traficului terminat in propria retea si sa creasca ponderea traficului terminat in alte retele nationale. Se vor face calcule pentru fiecare operator, urmarindu-se evolutia in timp. Pe temen mediu si odata cu disparitia efectului de ”club”, traficul terminat in propria retea mobila ar putea scadea la o valoare data de ponderea SIMurilor operatorului in total SIMuri plus linii telefonice.
  • penetrarea telefoanelor mobile, determinata ca raportul dintre numarul SIMurilor vandute si active si populatia tarii, care pe termen mediu ar putea sa scada la cel putin 110%, respectiv 100%, fapt ce ar putea conduce si la disparitia efectului de ”club”.

Evolutia celor trei indicatori ar trebui analizata individual, dar si coreleta intre ei si cu evolutia tarifelor de terminare in retelele mobile.

Se propune si monitorizarea ofertele operatorilor pentru a se constata ca includ un numar rezonabil de minute nationale in toate ofertele (abonament, preplatit) si mai ales in cele mai ieftine, la tarife care transfera catre utilizatori reducerile tarifelor de terminare practicate de ANCOM.

Mai propunem actualizarea/recalcularea periodica, cel putin anual, a tarifelor de terminare in retelele mobile de catre ANCOM, pentru punerea pe costuri a tarifelor de terminare, astfel incat acestea sa fie aduse sub nivelul tarifelor de terminare practicate de celelate tari UE. Tinand seama si de indicatori macroeconomici Romania (si Bulgaria) ar trebui sa aiba cele mai mici tarife de terminare in retelele mobile din UE.

Punerea pe costuri de catre ANCOM a tarifelor de terminare in retele mobile ofera un moment asemanator cu cel de la liberalizarea telefoniei fixe cand au fost rebalansate tarifele. Pana la liberalizare, convorbirile locale ieftine erau subventionate prin tarifele mari ale convorbirilor interurbane, iar acum tarifele mari practicate de operatorii de telefonie mobila pentru convorbirile catre alte retele au rolul de a crea efectul de ”club”, dar si de a subventiona convorbirile in propria retea. Rebalansarea tarifelor din telefonie mobila ar trebui sa insemne ca diferenta dintre tariful unei convorbiri terminata in propria retea si una terminata in alta retea sa fie de circa c€1/minut, la tariful reglementat de c€0,96/minut.

Durata de monitorizare ar putea fi de minim trei ani, pentru a se putea constata indeplinirea obiectivelor propuse pe termen mediu. Monitorizarea poate fi semestriala, in primul an chiar trimestriala pentru ca reactia la evolutie sa fie mai rapida.

Dupa cei trei ani propusi pentru monitorizare, se poate considera ca demersul a reusit numai daca utilizatorul roman de comunicatii mobile va avea in buzunar doar un singur telefon mobil, asa cum are, daca mai are, un singur telefon fix acasa!

Dr. Nicolae Oaca

5 Comments

  1. Alexandru
    • Catalin V.
      • Dr. Nicolae Oacă
    • Dr. Nicolae Oacă
  2. Dr. Nicolae Oacă