Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii doreste micsorarea tarifelor pentru terminale mobile

Sorin Grindeanu, presedintele Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii  – ANCOM a anuntat recent ca doreste micsorarea tarifelor practicate pentru terminalele mobile, in vederea pastrarii unor standarde competitive. Acesta a anuntat ca romanii vor putea beneficia de oferte atractive si reduceri pentru  convorbiri cu pana la 10 %, incepand cu 1 ianuarie 2020.  Masurile aceste vor fi adoptate vor alinia Romania la directiva Europeana 2018/1972  ce stabileste aplicarea unor tarife maxime unice la nivelul Uniunii Europene pentru apelurile mobile si fixe. In vedera implementari acestei directive, ANCOM recomanda aplicarea unui tarif maxim de 0.76 eurocenti/minut, mai mic cu

Sectorul telecomunicatiilor cel mai afectat de aplicarea GDPR

Un studiu realizat la sfarsitul lunii mai de reteaua Deloitte Legal in tarile din Europa de Est a scos la iveala ca cele mai multe incalcari ale prevederilor GDPR au fost raportate in de catre clientii companiilor de telefonie. Companiile din domeniul telecomunicatiilor, sectorul financiar si tehnologia informatiilor, au fost cele mai afectate de directiva europeana legata de prelucrarea datelor cu caracter personal.  Autoritatile de control au avut in vedere aspectele data minimization, purpose limitation si data retention, adica reducerea la minimum a datelor personale solicitate, limitarea scopului de prelucrare a informatiilor cu caracter personal si limitarea stocarii datelor personale.

Liber la tranzactii la bursa abonatilor Revolut Metal

Abonatii Revoult Metal pot tranzactiona din aceasta saptamana actiuni la bursa din New York si NASDAQ. Prin acest nou serviciu clientii companiei pot realiza pana la 100 de tranzactii gratuite instantaneu si au la dispozitie un portofoliu de aproximativ 300 de companii din SUA. Cele mai cunoscute societati la care au si romanii acces prin intermediul serviciului Revolut Metal sunt Apple, Facebook, Amazon, Tesla si IBM. Investitori romani au acces prin aplicatia dezvoltata de  Revoult la informatii in timp real, direct de pe telefonul mobil,  cu privire la costuri, tendinte, performante. Serviciul lansat de compania britanica ofera astfel sansa tuturor

5 cele mai asteptate premiere ale lunii august

Luna august vine cu o serie de premiere mult asteptate de iubitorii de filme bune. Seria “Furios si Iute” continua cu ultima epopee, lansata pe 2 august in Romania. Premiera mult asteptata a avut incasari record in primul weekend, si se mentine in fruntea box officeului romanesc. Povestea ce ii aduce in lumina reflectoarelor pe Hobbs & Shaw. (Dwayne Johnson, Jason Statham) a reusit sa detroneze in prima saptamana blockbusteruri ca Aquaman si Avengers: Endgame. Filmul asteptat de amatorii de cascadorii ofera un plus de adrenalina iubitorilor de senzatii cinematografice tari.  O alta premiera iminenta este Angry Birds 2. Animatia

3 telefoane Digi ce merita atentia in aceasta vara

Dupa cum ne-a obisnuit operatorul Digi continua sa isi tina conectati clientii introducand in oferta o serie de smartphone-uri care sa raspunda necesitatilor consumatorilor. Caracteristicile telefoanelor si preturile echitabile pentru servicii, propuse de operator sunt cateva dintre avantajele de care pot beneficia clientii ce le achizitioneaza. Daca in primavara Huawei P Smart 2019 si Galaxy A40 erau recomandarile Digi in materie de telefoane ieftine, acum oferta continua cu dispozitive mai noi, mai bine echipate sa faca fata provocarilor romanilor.  Huawei Y6 (2019), Samsung A70 si Huawei Mate 20 X fac parte din oferta furnizorului de servici de telecomunicatie in acest

Se anunta modificari de amploare in comunicatii electronice si telecomunicatii odata cu implementarea tehnologiei 5G

Studiile realizate de Coface in domeniul tehnologiei arata ca infrastructura retelelor de telecomunicatii vor suferi modificari de amploare la nivel de conectivitatea wireless. Aceleasi analize arata ca se vor produce schimbari semnificative si in comportamentul consumatorilor si a obiceiurilor de utilizare a datelor. Reprezentantii Coface sustin ca tehnologia 5G vine cu numeroase oportunitati si cu modele inovatoare de infrastructura electronica ce vor determina crestere economica importanta si lansare a unor noi modele de businessuri. Analistii preconizeaza si modificari de amploare pentru dispozitivele electronice si electrocasnice. De pe urma acestora vor beneficia deopotriva producatorii locali ce vor adera la tehnologia 5

Atât de fani încât și-au numit copilul Xiaomi

Am mai întâlnit până acum o mulțime de cazuri în care fanii companiilor și-au tatuat logo-ul sau numele acestora pe corp, și-au numit copiii după numele companiei sau și-au schimbat numele pentru a primi produse moka de la companie. Gen, îți schimbi numele în „iPhone 5S” pentru a primi un iPhone 5S pe gratis, iar asta nu te va costa niciun ban, ci te va urmări toată viața, vei trăi cu numele ăsta și lumea te va evita ori își va bate joc de tine la modul „iPhone 5S, ești cam neproductiv azi, nu te mai ține bateria sau?”. Avem

Se lucrează la volocopter

Pe scurt, volocopterul este un taxi care te va duce oriunde ai nevoie, în timp foarte scurt, iar asta pe calea aerului. Sună bine, nu? Bine, mai puțin pentru cei care au frică de înălțimi, însă pentru restul sună bine. Cu siguranță sună bine, mai ales pentru locuitorii Bucureștiului, care scrâșnesc din dinți imediat cum pleacă la muncă, că e trafic infernal și nu ajung în timp util unde și-au propus. Un start-up german are de gând să revoluționeze transportul urban, iar asta printr-o mașină zburătoare care va putea fi utilizată în regim de taxi/Uber, pentru a transporta până și

Despre Elon Musk și experimentele secrete ale acestuia: citirea gândurilor

Neuralink, companie deținută de către Elon Musk, a trimis o scrisoare către oficialii din San Francisco, iar în această scrisoare se precizează faptul că compania testează niște implanturi care ar putea citi gândurile. În urma acestui experiment inedit, oamenii ar putea avea abilități mentale la care doar au visat, asemănătoare cu cele ale unei Inteligențe Artificiale. Incipitul experimentelor a început deja, cum este de așteptat, pe cobai. În scrisoare se prezintă și planurile pentru construirea unei săli de dimensiuni modeste de operație, cât și pentru o încăpere pentru găzduirea cobailor. Ce era știut deja este faptul că anul trecut a

Pentru tarifarea corecta a serviciilor de telefonie mobila

Spre finele lunii noiembrie 2014, Consiliul Concurentei lansa o consultare publica referitoare la tarifele de terminare in retelele mobile, urmare a unei evolutii considerate nemultumitoare a transferului catre utilizatorii finali de servicii de comunicatii mobile a reducerilor tarifelor de terminare in retelele mobile stabilite de catre ANCOM. Consultarea publica si angajamentele asumate de cei patru operatori de telefonie mobila.

Preambul

Telefonia mobila a fost lansata la inceputul anilor 90’, la cativa ani dupa primele miscari de liberalizare a telefoniei fixe din SUA si Anglia, dar inainte de liberalizarea din Europa. Nu s-a considerat necesara reglementarea acestei noi piete, deoarece, avand de la inceput mai multi competitori, era socotita competitiva. Aceasta a facut ca tarifele sa fie stabilite de catre operatori, care speculand marele avantaj al telefoniei mobile, mobilitatea, au impus tarife mari, atat in interiorul retelei, dar mai ales spre afara ei. In timp tarifele au scazut, iar in ultimii ani Comisia Europeana a intervenit decisiv in punerea pe costuri a tarifelor (roaming, terminare). Romania, tara membra a UE, a transpus in plan national aceste tarife uneori cu intarziere, ca de exemplu la ultimele tarife de terminare in retelele mobile, cand intarzierea a fost de cel putin 15 luni.

Tarifele de terminare in retelele mobile au fost si inca sunt mari si mult mai mari decat cele pentru retelele fixe, astfel ca asistam in continuare la subventionarea telefoniei mobile, afacere inca in dezvoltare, de catre telefonia fixa, afacere aflata in partea descendenta a ciclului de viata.

Daca analizam tarifele din telefonia mobila din Romania observam ca au fost construite pentru a tine captiv consumatorul acestor servicii: sute de minute in retea, apoi mii de minute la tarife rezonabile si uriase taxe vamale care sa-i opreasca sa ’iasa’ din retea la depasirea minutelor alocate – Cosmote €0,223/minut la abonament de €8,8/luna, Orange – €0,15/minut la abonament de €8/luna si Vodafone €0,21/minut la abonament de €9 in 2013. S-a ajuns in decursul timpului ca Romania sa aiba patru retele de comunicatii mobile care nu prea comunica intre ele – in decembrie 2014 circa 80% din trafic se termina in propria retea si doar 13.6% se termina in alte retele mobile, fapt ce nu denota eficienta.

destinatie_trafic

Sursa: ANCOM

Asa au ajuns romanii, in incercarea de a vorbi cu persoane conectate in alte retele, sa aiba in buzunar 2 sau 3 telefoane mobile conectate in retele diferite pentru a evita mari tarife de terminare. Astfel, numarul mare de SIMuri tradus printr-o penetrare mare, peste 100% cum este in Romania, dar si in alte tari, nu ar trebui sa fie un motiv de mandrie nationala, ci dimpotriva ar trebui socotit un esec al pietei de vreme ce romanii platesc mai mult pentru telefonia mobila avand doua sau chiar trei telefoane mobile conectate in diferite retele. Nu acelasi lucru se intampla in telefonia fixa unde tarifele rezonabile de terminare, dar si substitutia fix-mobil, nu ii face pe romani sa aiba mai multe telefoane fixe, desi sunt mai multe retele de telefonie fixa.

penetrare_mobila

Sursa: ANCOM

Conform ANCOM, la finele anului 2014 erau 25,2 milioane SIMuri vandute din care 22,9 milioane SIMuri active la o populatie de circa 20 milioane. 2,9 miloane dintre SIMurile active, adica 12,7%, erau abonamente persoane juridice, astfel ca rezulta 20 milioane SIMuri active personale, detinute de o populatie de circa 20 milioane locuitori. Conform INS circa 1,06 milioane reprezinta populatia in varsta de 0-4 ani, despre care se poate spune ca nu are telefon mobil si 1,1 milioane reprezinta populatia cu varsta intre 5 si 9 ani, astfel ca s-ar putea presupune ca cel putin circa 1,5 milioane romani cu varste intre 0 si 6 ani nu au telefon mobil, rezultand 20 milioane SIMuri detinute de maxim 18,5 milioane persoane. O cifra rezonabila a romanilor care nu au telefon mobil ar putea fi mai mare: 2 sau chiar 2,5 milioane, daca ne gandim si la faptul ca 46% din populatie locuieste in mediul rural. Ar rezulta astfel 20 milioane SIMuri detinute de 17,5-18 milioane persoane, adica circa 10% dintre romani au cel putin doua telefoane pentru evitarea acestei taxe. Astfel, ar putea rezulta ca, din cauza acestor tarife mari, romanii platesc cu circa 10%, sau circa €200 milioane pe an mai mult decit ar trebui. Un studiu KPMG din toamna 2013 arata ca prin reducerea tarifelor de interconectare cu retelele mobile propusa de ANCOM in august 2013 de la c€3,07/minut la c€0,86/minut, Romania ar plati cu €206 milioane/an mai putin pentru aceste servicii. Altfel zis, Romania plateste mai mult, nu doar pentru aparatele telefonice, ci pentru conectarea lor in mai multe retele, costurile in plus evidentiate de studiul KPMG de €206 milioane pe an, sau circa €10/an pentru fiecare din cei circa 20 milioane de romani.

Comentarii la angajamentele operatorilor

Primii trei operatori dupa cota de piata, Orange, Vodafone si Telekom/Cosmote, propun acelasi mecanism – monitorizarea si compararea tarifului mediu de pe piata cu amanuntul cu nivelul tarifului de terminare de gross:
TA= Venit/Trafic

Acesta se compara cu tariful de terminare, trebuind sa fie mai mare decat acesta.

Observatii:

– mecanismul propus nu face referire directa la tarifele convorbirilor in afara retelei, nu urmareste direct tariful de terminare
– ponderea traficului terminat in alte retele mobile este prea mica (cca 12%) astfel ca rezultatul este influentat de traficul majoritar
– marea majoritate a ofertelor operatorilor de comunicatii mobile contin pe langa trafic telefonic in interiorul si exteriorul retelei, SMSuri si trafic de date incluse, fara a fi tarifate explicit fiecare, pentru evidentierea usoara si fara echivoc a veniturilor din telefonie. Raportarile operatorilor ar putea fi contestate atata vreme cat nu sunt evidentiate in clar costuri pentru telefonie, SMSuri sau date.

Propunere de mecanism de monitorizare

Rolul demersului/consultarii ar fi sa stabileasca un mecanism de monitorizare a transferului catre utilizatorii finali de servicii de comunicatii mobile a reducerii tarifelor de terminare in retelele mobile. Pentru aceasta propun monitorizarea evolutiei unor indicatori influentati de tarifele de terminare in retelele mobile:

  • tariful mediu pe minut convorbire TA = Venit/Trafic, asa cum a fost definit de primii trei operatori. Se compara cu tariful de terminare, trebuind sa fie mai mare decat acesta. Se va calcula si urmari evolutia in timp pentru fiecare operator.
  • destinatia traficului generat de retelele mobile, pentru a se evidentia ponderea traficului terminat in propria retea, dar si in alte retele, mobile sau fixe. Odata cu scaderea tarifelor de terminare ar trebui sa scada ponderea traficului terminat in propria retea si sa creasca ponderea traficului terminat in alte retele nationale. Se vor face calcule pentru fiecare operator, urmarindu-se evolutia in timp. Pe temen mediu si odata cu disparitia efectului de ”club”, traficul terminat in propria retea mobila ar putea scadea la o valoare data de ponderea SIMurilor operatorului in total SIMuri plus linii telefonice.
  • penetrarea telefoanelor mobile, determinata ca raportul dintre numarul SIMurilor vandute si active si populatia tarii, care pe termen mediu ar putea sa scada la cel putin 110%, respectiv 100%, fapt ce ar putea conduce si la disparitia efectului de ”club”.

Evolutia celor trei indicatori ar trebui analizata individual, dar si coreleta intre ei si cu evolutia tarifelor de terminare in retelele mobile.

Se propune si monitorizarea ofertele operatorilor pentru a se constata ca includ un numar rezonabil de minute nationale in toate ofertele (abonament, preplatit) si mai ales in cele mai ieftine, la tarife care transfera catre utilizatori reducerile tarifelor de terminare practicate de ANCOM.

Mai propunem actualizarea/recalcularea periodica, cel putin anual, a tarifelor de terminare in retelele mobile de catre ANCOM, pentru punerea pe costuri a tarifelor de terminare, astfel incat acestea sa fie aduse sub nivelul tarifelor de terminare practicate de celelate tari UE. Tinand seama si de indicatori macroeconomici Romania (si Bulgaria) ar trebui sa aiba cele mai mici tarife de terminare in retelele mobile din UE.

Punerea pe costuri de catre ANCOM a tarifelor de terminare in retele mobile ofera un moment asemanator cu cel de la liberalizarea telefoniei fixe cand au fost rebalansate tarifele. Pana la liberalizare, convorbirile locale ieftine erau subventionate prin tarifele mari ale convorbirilor interurbane, iar acum tarifele mari practicate de operatorii de telefonie mobila pentru convorbirile catre alte retele au rolul de a crea efectul de ”club”, dar si de a subventiona convorbirile in propria retea. Rebalansarea tarifelor din telefonie mobila ar trebui sa insemne ca diferenta dintre tariful unei convorbiri terminata in propria retea si una terminata in alta retea sa fie de circa c€1/minut, la tariful reglementat de c€0,96/minut.

Durata de monitorizare ar putea fi de minim trei ani, pentru a se putea constata indeplinirea obiectivelor propuse pe termen mediu. Monitorizarea poate fi semestriala, in primul an chiar trimestriala pentru ca reactia la evolutie sa fie mai rapida.

Dupa cei trei ani propusi pentru monitorizare, se poate considera ca demersul a reusit numai daca utilizatorul roman de comunicatii mobile va avea in buzunar doar un singur telefon mobil, asa cum are, daca mai are, un singur telefon fix acasa!

Dr. Nicolae Oaca

5 Comments

  1. Alexandru Răspunde
    • Catalin V. Răspunde

Reply